Metodyka pracy z osobami starszymi Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2014

Nazwa modułu: Metodyka pracy z osobami starszymi
Kod modułu: 12-PE-PSG-N2-2POS
Kod programu: 12-N2PE12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł przygotowuje studentów do podejmowania działań ukierunkowanych na tworzenie praktycznych metod pracy z osobami starszymi. Celem jest zdobycie i rozwój kompetencji pedagogicznych studentów w zakresie konstruowania, realizacji i ewaluacji działań edukacyjnych w zakresie tworzenia programów aktywizujących osoby starsze z uwzględnieniem procesu dydaktycznego.
Wymagania wstępne:
Student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną, zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, psychologii, dydaktyki, teorii wychowania.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną świadomość integralnej wizji człowieka starszego, świadomość własnego rozwoju osobistego i zawodowego oraz świadomość odpowiedzialności za siebie, jak również pozostałych uczestników procesu terapeutycznego; utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w pracy z osobami starszymi [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K02 [3/5] K_K04 [3/5] K_K08 [3/5]
charakteryzuje się wrażliwością na potrzeby osób starszych, kulturą pedagogiczną i twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów egzystencjalnych, społecznych, opiekuńczych osób starszych [_K_2]
K_K03 [3/5] K_K05 [3/5] K_K06 [3/5] K_K07 [3/5]
dostrzega, rozpoznaje i klasyfikuje potrzeby osób starszych; samodzielnie formułuje, klasyfikuje i rozwiązuje problemy pedagogiczne oraz sytuacje opiekuńcze; posiada umiejętności formułowania celów pracy z osobami starszymi, adekwatnego doboru metod pracy z tą grupą wiekową, umiejętnie wyciąga wnioski, opracowuje je oraz prezentuje; potrafi dobrać środki i metody w celu efektywniejszej pracy posiada umiejętności formułowania celów pracy z osobami starszymi, adekwatnego doboru metod pracy z tą grupą wiekową, umiejętnie wyciąga wnioski, opracowuje je oraz prezentuje; potrafi dobrać środki i metody w celu efektywniejszej pracy [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U06 [3/5] K_U07 [3/5] K_U08 [3/5] K_U10 [3/5]
umiejętnie i kreatywnie tworzy rozwiązania (opracowuje programy), podejmuje działania odpowiednie do nowo zaistniałej sytuacji osób starszych, projektuje działania mające na celu usprawnienie oraz aktywizację seniorów, projektuje - indywidualnie lub w zespole - sytuacje wspomagające rozwój osób starszych; spójnie wypowiada się w mowie i na piśmie, używając zróżnicowanych kanałów i technik komunikacyjnych [_U_2]
K_U03 [3/5] K_U04 [3/5] K_U09 [3/5] K_U11 [3/5] K_U12 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej geragogiki oraz metodyki warsztatowych form pracy z osobami starszymi [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W04 [3/5]
rozumie uzyskaną wiedzę o osobach starszych, posiada wiedzę na temat metod wdrażania osób w wieku poprodukcyjnym do życia w społeczeństwie; zna aktualne rozwiązania prawne, organizacyjne pomocy społecznej w Polsce i udzielanego wsparcia wszystkim jednostkom w wieku późnej dorosłości i ich rodzinom; ma pogłębioną wiedzę o opiece międzyludzkiej, wsparciu społecznym [_W_2]
K_W06 [3/5] K_W07 [3/5] K_W09 [3/5] K_W10 [3/5] K_W12 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę z zakresu celów, treści, zasad, funkcji pracy z osobami starszymi [_W_3]
K_W05 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt i prezentacja [_w_1]
opracowanie w grupach, przedstawienie i omówienie projektów aktywizujących oraz wspierających rozwój osób starszych
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [_fns_1]
analiza krytyczna i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień przy wykorzystaniu: metod podających (pogadanka); metod problemowych (dyskusja, burza mózgów), opracowanie w grupach projektu (metody problemowe, praktyczne, warsztatowe); prezentacja studenckich projektów
10
samodzielny wybór i dobór tekstów i materiałów, metod przydatnych do przygotowania projektu; projektowanie sytuacji edukacyjnych, aktywizujących oraz wspierających osoby starsze (praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień)
40 projekt i prezentacja [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)