Technologie informacyjne w życiu osób starszych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2014

Nazwa modułu: Technologie informacyjne w życiu osób starszych
Kod modułu: 12-PE-PSG-S2-2TIS
Kod programu: 12-S2PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot technologie informacyjne w życiu osób starszych ma umożliwić studentom zapoznanie ze środkami, narzędziami, metodyką kształtowania u osób starszych kompetencji w zakresie posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną w postaci wybranych aplikacji informatycznych, serwisów internetowych, programów-komunikatorów, systemów CMS, LCMS. Kształtowanie teoretycznej wiedzy oraz praktycznych umiejętności przygotowania własnych multimedialnych, elektronicznych pomocy w postaci interaktywnych videotutoriali za pomocą programu HyperCam (lub innego o podobnych funkcjach). Projektowanie różnych form komunikacji (w trybie synchronicznym oraz asynchronicznym w formie jeden-do-jednego, jeden-do-wielu) z wykorzystaniem wybranych narzędzi ICT (Skype, Big Blue Button, Adobe Connect, innych). Zapoznanie się z etykietą internauty i zasadami przestrzegania praw własności intelektualnej. Kształtowanie teoretycznej wiedzy oraz praktycznych umiejętności w zakresie kreowania przestrzeni informacyjno-komunikacyjnej placówki o charakterze społecznym w Internecie z wykorzystaniem systemu CMS na przykładzie systemu Drupal.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych zarówno w instytucjach kulturalnych, pielęgnacyjno-opiekuńczych, jak i w środowisku otwartym z wykorzystaniem technologii informacyjnych i wybranych serwisów internetowych; ma rozwinięte kompetencje międzykulturowe; urzeczywistnia hasło: rozumna tolerancja wobec odmienności np. odmienności osób starszych, ich przynależności do różnych kręgów etnicznych, narodowych, wyznaniowych, pamiętają także o etykiecie internetowej [_K_1]
K_K04 [2/5] K_K05 [2/5]
cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych szczególnie z osobami w wieku późnej dorosłości przy aktywnym zastosowaniu technologii informacyjnych i e-learningu, w tym systemów CMC, LCMS, wybranych technologii internetowych (programów komunikatorów, e-mail, Forum, Czat, etc), sieci społecznościowych [_K_2]
K_K02 [2/5]
potrafi samodzielnie i krytycznie analizować teksty naukowe, formułować, klasyfikować i rozwiązywać problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze; potrafi projektować działania kulturalne, pomocowe i terapeutyczne dla osób starszych z wykorzystaniem technologii informacyjnej i e-learningu [_U_1]
K_U03 [2/5] K_U07 [2/5]
ma rozwinięte umiejętności w zakresie różnych form wypowiedzi, a w szczególności potrafi w sposób zwięzły i zrozumiały dla odbiorców wyrażać swoje myśli, poprawnie konstruować teksty, prowadzić dyskusje, polemiki i negocjacje, posługiwać się językiem w oficjalnych sytuacjach publicznych, sprawnie i skutecznie przemawiać, a także komunikować się na odległość za pomoc nowoczesnych technologii informacyjnych; potrafi samodzielnie inicjować, opracowywać i organizować, korzystając z różnych źródeł i pracując zarówno indywidualnie, jak i w grupie, zajęcia atrakcyjne, różnorodne i bogate w treści kształcące, poznawcze, rozwijające wrażliwość i kształtujące osobowość osób starszych umieszczonych w instytucjach pielęgnacyjno-opiekuńczych, korzystających z klubów seniora oraz w środowisku otwartym ze szczególnym uwzględnieniem technologii informacyjnych i e-learningu, w tym systemów CMC, LCMS, wybranych technologii internetowych (programów komunikatorów, e-mail, Forum, Czat, etc), sieci społecznościowych [_U_2]
K_U10 [3/5]
zna terminologię używaną w pedagogice społecznej, opiekuńczo-wychowawczej, w pracy socjalnej i geragogice oraz rozumie jej źródła i konieczność zastosowania w kontekście wykorzystania technologii informacyjnej w życiu osób starszych [_W_1]
K_W02 [1/5]
potrafi wskazać i dokładnie scharakteryzować nowe tendencje, kierunki rozwoju w dziedzinie instytucjonalnej opieki, pomocy i wsparcia osób starszych w Polsce na tle najnowszych rozwiązań europejskich ze szczególnym wyróżnieniem TI i e-learningu [_W_2]
K_W09 [2/5]
ma pogłębioną wiedzę z zakresu pomocy i pracy opiekuńczo-wychowawczej z przedstawicielami różnych generacji; zna pojęcia, metody i zasady procesu diagnozowania sytuacji życiowej, indywidualnych i grupowych potrzeb opiekuńczych starzejącej się populacji; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu poradnictwa geragogicznego (edukacyjnego, zawodowego i życiowego) oraz na temat aktywizacji kulturalnej i społecznej seniorów, a także możliwości ich samodzielnego uczenia się, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjnych i e-learningu; ma pogłębioną wiedzę związaną z metodami działalności profilaktycznej i prewencji patologizacji życia osób starszych, technikami pracy grupowej i warsztatowymi formami pracy z seniorami a także zastosowaniem technologii informacyjnych i e-learningu, w tym systemów CMC, LCMS, wybranych technologii internetowych (programów komunikatorów, e-mail, Forum, Czat, etc), sieci społecznościowych; ma rozszerzoną wiedzę na temat procesu wdrażania jednostki do życia w społeczeństwie biorąc pod uwagę aspekt rozwojowy i osobowościowy, uwarunkowania społeczno-kulturowe oraz sytuację na rynku pracy dla osób w wieku poprodukcyjnym oraz kształtowania kompetencji informacyjno-komunikacyjnych, niezbędnych do posiadania przez każdego współczesnego obywatela i pracownika [_W_3]
K_W03 [4/5] K_W05 [3/5] K_W06 [2/5] K_W08 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
testy z wykładów [_w_1]
sprawdzenie czy student posiada wiedze na temat przedmiotu; rozwiązanie testów w postaci elektronicznej, dostępnych w kursie e-learningowym, dostępnym na wydziałowej platformie kształcenia na odległość http://el2.us.edu.pl/weinoe
_W_1 _W_2 _W_3
zadanie praktyczne 1 w formie pakietu videotutoriali [_w_2]
sprawdzenie czy student potrafi opracować pakiet videotutoriali w za pomocą programu HyperCam (lub dowolnego innego o podobnych funkcjach); tematyka videotutoriali dotyczy projektowania różnych form komunikacji (w trybie synchronicznym oraz niesynchronicznym w formie jeden do jednego, jeden do wielu) z wykorzystaniem wybranych narzędzi ICT oraz wykorzystania aplikacji użytkowych, programów graficznych, systemów CMS
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2
projekt zespołowy z wykorzystaniem systemu CMS na przykładzie systemu Drupal [_w_3]
sprawdzenie czy student posiada kompetencje w zakresie wykorzystania systemów zarządzania treścią (CMS) w praktyce i potrafi opracować stronę internetową placówki społecznej w oparciu o system CMS (na przykładzie Drupal); sprawdzenie czy student posiada kompetencje w zakresie pracy w zespole
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład (50% zajęć w formie zdalnej w wykorzystaniem Kursu e-learningowego) kurs e-learningowy, dostępny na wydziałowej platformie kształcenia na odległość http://el2.us.edu.pl/weinoe. rozwiązanie testów w postaci elektronicznej, dostępnych w kursie e-learningowym
15
udział w kursie e-learningowym, dostępnym na wydziałowej platformie kształcenia na odległość http://el2.us.edu.pl/weinoe; zapoznanie się z materiałami, dostępnymi w kursie (prezentacjami, referatami, videotutorialami); przegląd i praca z zalecaną literaturą i zasobami internetowymi; rozwiązanie testów on-line, dostępnych w kursie e-learningowym w celu weryfikacji wiedzy na temat przedmiotu
10 testy z wykładów [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
kurs e-learningowy, dostępny na wydziałowej platformie kształcenia na odległość http://el2.us.edu.pl/weinoe; kształtowanie praktycznych umiejętności w zakresie wykorzystania technologii internetowych; sprawdzenie czy student posiada kompetencje w zakresie wykorzystania systemów zarządzania treścią (CMS) w praktyce i potrafi opracować stronę internetową placówki społecznej (lub portal tematyczny) w oparciu o system CMS (na przykładzie Drupal); sprawdzenie czy student posiada kompetencje w zakresie pracy w zespole
15
udział w kursie e-learningowym, zapoznanie się z materiałami dydaktycznymi i ze wskazówkami metodycznymi dostępnymi w kursie; kształtowanie i utrwalenie praktycznych umiejętności w zakresie opracowania pakietu videotutoriali za pomocą programu HyperCam (lub dowolnego innego programu o podobnych funkcjach); tematyka videotutoriali dotyczy projektowania różnych form komunikacji (w trybie synchronicznym oraz niesynchronicznym w formie jeden do jednego, jeden do wielu) z wykorzystaniem wybranych narzędzi ICT oraz wykorzystania aplikacji użytkowych i programów graficznych przez osoby starsze; utrwalenie kompetencji w zakresie wykorzystania systemów zarządzania treścią (CMS) w praktyce i opracowanie strony internetowej placówki społecznej w oparciu o system CMS (na przykładzie Drupal); kształtowanie kompetencji w zakresie pracy w zespole; wyszukiwanie odpowiednich materiałów dydaktycznych, metodycznych dla strony placówki społecznej (lub portalu tematycznego), ich dodatkowa obróbka przed zamieszczeniem na stronie
10 zadanie praktyczne 1 w formie pakietu videotutoriali [_w_2] projekt zespołowy z wykorzystaniem systemu CMS na przykładzie systemu Drupal [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)