Instytucjonalna opieka, pomoc i wsparcie seniorów Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2014

Nazwa modułu: Instytucjonalna opieka, pomoc i wsparcie seniorów
Kod modułu: 12-PE-PSG-S2-3WOS
Kod programu: 12-S2PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
W ramach zajęć z modułu instytucjonalna opieka, pomoc i wsparcie seniorów student przygotowujący się do udzielania pomocy i wsparcia osobom w podeszłym wieku uzyska niezbędne informacje na temat instytucji państwowych i pozarządowych podejmujących działania opiekuńcze i pomocowe względem tej grupy wiekowej. Będzie zorientowany w rozwiązaniach systemu pomocy społecznej na rzecz ludzi starszych, którym oferuje się pomoc środowiskową – świadczoną w miejscu zamieszkania oraz pomoc instytucjonalną – realizowaną w placówkach stacjonarnych i półstacjonarnych. Studenci zapoznają się z wypracowanymi przez instytucje - rodzimymi, europejskimi i światowymi – rozwiązaniami i sposobami wspierania osób starszych. Zajęcia te pozwolą poznać problemy, z jakimi borykają się placówki przeznaczone dla seniorów oraz pozwolą studentom krytycznie spojrzeć na charakter podejmowanych w nich działań.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań opiekuńczych i wspierających osoby w późnej dorosłości; wykazuje aktywność i oznacza się wytrwałością w realizacji zespołowych działań [_K_1]
K_K03 [3/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki społecznej, opiekuńczej, gerontologii w celu analizowania różnych form pomocy i opieki nad osobami starszymi wymagającymi wsparcia, stawiać pytania dotyczące problemów opieki i możliwości ich rozwiązywania i potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się na ten temat [_U_1]
K_U02 [3/5] K_U04 [3/5] K_U10 [3/5]
potrafi w sposób zrozumiały dla odbiorcy wyrażać swoje myśli i opinie na temat funkcjonowania instytucji dla seniorów; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę korzystając z różnych źródeł [_U_2]
K_U01 [2/5] K_U03 [2/5]
wykazuje wiedzę o uczestnikach działalności pomocowej, wychowawczej i opiekuńczej; zna strategie asymilacyjne i akomodacyjne dotyczące funkcjonowania osób starszych w zróżnicowanych i ulegających zmianie warunkach społecznych; ma podstawową wiedzę na temat procesu wdrażania jednostki do życia w społeczeństwie biorąc pod uwagę aspekt rozwojowy i osobowościowy, jak i społeczno-kulturowe uwarunkowania [_W_1]
K_W06 [2/5] K_W09 [2/5]
zna odpowiednie instytucje (państwowe, pozarządowe) działające na rzecz osób starszych oraz potrafi wskazać cele, treści, strukturę, formy organizacji i funkcjonowanie instytucji wspierających jednostki w wieku senioralnym, potrzebujące opieki i pomocy; potrafi wskazać i scharakteryzować nowe tendencje w dziedzinie instytucjonalnej opieki, wsparcia i pomocy na rzecz seniorów w Polsce na tle rozwiązań europejskich [_W_2]
K_W08 [3/5] K_W10 [3/5] K_W15 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium w formie pisemnej [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości omawianych treści i literatury uzupełniającej
_U_2 _W_1 _W_2
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia i analizowania działalności wybranych instytucji dla seniorów i zagadnień z nimi związanych
_K_1 _U_1 _U_2 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów grupowej pracy pogadanka metoda ćwiczeniowa
15
zebranie materiału i przygotowanie w grupach prezentacji; przygotowanie lektury do omówienia i realizacji zadań
60 kolokwium w formie pisemnej [_w_1] prezentacja [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)