Dramaturgia i scenariopisarstwo 1
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: 09-S1RE12.2014
| Nazwa modułu: | Dramaturgia i scenariopisarstwo 1 |
|---|---|
| Kod modułu: | 09-RE-S1-DS1 |
| Kod programu: | 09-S1RE12.2014 |
| Semestr: | semestr zimowy 2014/2015 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Opis: | Zajęcia z dramaturgii i scenariusza filmu fabularnego syntetyzują wiedzę związaną z różnym elementami nabywania umiejętności samodzielnego pisania scenariusza i dokonywania analizy dramaturgicznej filmów zdobytą przez studentów w toku całych studiów. Synteza ta, zgodnie z naturą nauki, ma swoje etapy. Pierwsze dwa semestry poświecone są na nauczanie podstaw dramaturgii i scenopisarstwa. Poznaniu praw dramaturgii. Poznaniu najważniejszych modeli scenariuszowych. Poznaniu różnic pomiędzy redagowaniem scenariusza do filmu fabularnego a dokumentalnego. Poprzez szereg ćwiczeń studenci budują zręby scenariopisarskiego rzemiosła, uczą się dramaturgicznego myślenia. Etap ten kończy się napisaniem dramaturgicznej sekwencji filmowej oraz zanalizowaniem wybranych przez prowadzącego filmów, pod kątem zastosowanych w nich modeli scenariuszowych . Jak też napisaniu scenariusza do krótkiego filmu dokumentalnego. Semestr trzeci i czwarty, w ramach przedmiotu do wyboru, obejmującego scenariusze fabularne i/lub scenariusze dokumentalne, rozwijają nabyte umiejętności ze szczególnym uwzględnieniem pracy scenariuszowej nad sceną na zadany temat . Scena ta następnie zostaje zrealizowana pod okiem opiekuna przedmiotu. Semestr piąty i szósty obejmuje dalsze moduły scenariuszy fabularnych i/lub dokumentalnych, kończących kurs licencjacki, które sumują zdobytą wiedzę, pozwalając studentom na końcu drogi samodzielnie napisać, krótkometrażowy film fabularny/dokumentalny. Film ten następnie jest realizowany pod opieką wykładowcy.
Celem kursu dramaturgii i scenopisarstwa 1 i 2 jest nauka podstaw dramaturgii i scenopisarstwa. Studenci uczą się zastosowania pojęć jak paradygmat, punkty zwrotne, midpoint, punkty wsparcia, climax czy dramaturgiczna koda.
Uczą się analizy filmów pod względem zawartej w nich dramaturgii, zastosowanych modeli scenariuszowych i chwytów narracyjnych.
Istotą zajęć jest nieustanna wymiennośc teorii i praktyki. Na każdym etapie teoria konfrontowana jest z krótką pracą praktyczną odnoszącą się do omawianego elementu warsztatu scenarzysty i reżysera filmowego. Zwieńczeniem kursu jest napisanie a następnie realizacja przez każdego ze studentów krótkiego filmu fabularnego o wyrazistych, obowiązujących wszystkich zasadach formalnych.
|
| Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Student poznaje podstawy scenariopisarstwa. Potrafi potrafi napisać oryginalny scenariusz sceny, sekwencji filmowej. Potrafi posługiwać się tzw. drabinką (story break down) , napisać synopsis i treatment do filmu. Poznaje różnice pomiędzy zapisem scenariusza do filmu fabularnego a dokumentalnego. Potrafi napisać scenariusz do krótkiego filmu dokumentalnego. [DS1_1] |
K_W04 [3/5] |
Student zna elementarną terminologię dotyczącą pisania scenariusza. Zna zastosowanie podstawowych pojęć dramaturgicznych i modeli scenariuszowych ze szczególnym uwzględnieniem modeli: Syda Fielda „Paradygmat struktury”, Franka Daniella „Rozwój scenariusza w sekwencjach”, Christophera Voglera „Podróż autora”. [DS1_2] |
K_W04 [3/5] |
Student zna i rozumie podstawowe formy narracji filmowej pozwalające na rozeznanie w gatunkach filmu fabularnego oraz narracji filmu dokumentalnego. [DS1_3] |
K_W02 [3/5] |
Student potrafi napisać scenę i sekwencję filmową. Potrafi zredagować synopsis i treatment przyszłego filmu. Potrafi napisać scenariusz do krótkiego filmu dokumentalnego. [DS1_4] |
K_W05 [4/5] |
Student potrafi samodzielnie dokonać szczegółowej analizy dramaturgicznej filmu fabularnego i dokumentalnego. [DS1_5] |
K_W05 [3/5] |
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w napisanych przez siebie scenach i sekwencjach elementów rzemiosła scenarzysty i reżysera filmowego. [DS1_6] |
K_U01 [3/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Ocena ciągła [DS1_w_1] | Weryfikacja na podstawie oceny przygotowania do zajęć.
/ prace praktyczne /. Weryfikacja na podstawie pisanych prac scenariuszowych oraz analiz filmów.
|
DS1_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [DS1_fs_1] | Wykład z elementami dyskusji kierowanej. |
10 | Przygotowanie do udziału w dyskusji |
5 |
Ocena ciągła [DS1_w_1] |
| ćwiczenia [DS1_fs_2] | Zajęcia w formie konwersatoryjnej
w oparciu o prezentacje filmowe,
elementy zajęć warsztatowych
związanych z pracą nad tekstem, dyskusja problemowa.
|
10 | Studia literaturowe, przygotowanie do prac warsztatowych z zakresu przedmiotu |
5 |
Ocena ciągła [DS1_w_1] |
| warsztat [DS1_fs_3] | Napisanie samodzielnych scenariuszy - scen, sekwencji, etiud fabularnych.
Analiza dramaturgiczna scenariuszy wybranych filmów fabularnych
|
10 | Praca nad własnym scenariuszem oraz realizacja krótkiego filmu na podstawie tego scenariusza |
20 |
Ocena ciągła [DS1_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||