Techniki pracy grupowej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2014

Nazwa modułu: Techniki pracy grupowej
Kod modułu: 12-PE-OP-N2-1TPG
Kod programu: 12-N2PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot techniki pracy grupowej ma umożliwić studentom zapoznanie się tematyką dotyczącą :procesu grupowego, rodzajów grup oraz zasad pracy grupowej. Studenci poznają różnorodne techniki pracy z grupą na różnych etapach rozwoju grupy. Mają możliwość zaprojektowania i prowadzenia zajęć grupowych w środowisku otwartym w wybranych placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Tematyka zajęć pobudza do poszukiwania i wypracowywania własnych sposobów pracy z grupą, dostarcza praktycznej wiedzy w kierunku radzenia sobie z trudnościami, jakie mogą pojawić się w pracy z różnymi rodzajami grup.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu zespołowych działań; angażuje się we współpracę; uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych; odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki [_K_1]
K_K02 [4/5] K_K03 [2/5] K_K04 [3/5] K_K06 [4/5]
jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem; cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych [_K_2]
K_K07 [3/5]
potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć różne role w zespole; potrafi samodzielnie inicjować, opracowywać i organizować, korzystając z różnych źródeł i pracując w grupie, zajęcia atrakcyjne, różnorodne i bogate w treści kształcące, poznawcze, rozwijające wrażliwość i kształtujące osobowość wychowanków umieszczonych w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych [_U_1]
K_U12 [4/5]
ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; ma praktyczne, pogłębione umiejętności w zakresie planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym i socjopedagogicznym), komunikacji interpersonalnej (z użyciem różnych kanałów kominakcyjnych), potrafi wzbogacać oraz doskonalić swoją wiedzę i kompetencje w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; tworzy i prowadzi rozmaite formy metodyczno-organizacyjne umożliwiające lub wspierające pracę wychowawczą lub profilaktyczną z dziećmi, młodzieżą, rodziną, czy osobami starszymi [_U_2]
K_U01 [3/5] K_U03 [3/5] K_U07 [3/5]
potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień związanych z projektowaniem edukacyjno-wychowawczych działań grupowych [_U_3]
K_U05 [2/5]
ma pogłębioną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, szczególnie związanych z problematyką dotyczącą rodzajów grup, zasad pracy grupowej oraz dynamiki procesów grupowych [_W_1]
K_W07 [3/5] K_W13 [2/5]
ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej [_W_2]
K_W15 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt [_w_1]
sprawdzenie czy student potrafi zaprojektować i zaprezentować różnorodne i ciekawe działania edukacyjno-wychowawcze oraz wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu grupy docelowej oraz odbywających się w niej procesów; sprawdzenie umiejętności pracy w zespole oraz umiejętności klarownej i precyzyjnej wypowiedzi w przedstawianiu własnych pomysłów
_U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2
aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła [_w_2]
sprawdzenie czy student wykazuje się aktywnością, chętnie podejmuje zespołowe działania; angażuje się we współpracę; potrafi opracowywać i organizować adekwatne ćwiczenia oraz czynnie i twórczo uczestniczy w proponowanych ćwiczeniach; potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć różne role w zespole
_K_1 _K_2 _U_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
metoda projektów – omówienie i konsultacje; przedstawienie za pomocą metod aktywnych i środków audiowizualnych wybranych zagadnień teoretycznych
5
wykonanie w małych grupach projektu dotyczącego zaplanowania działań edukacyjno-wychowawczych (scenariusz) z opisem grupy docelowej; lektura i analiza tekstów dotyczących tematyki grupy, praca z tekstem
40 projekt [_w_1]
konwersatorium [_fns_2]
zajęcia warsztatowe - udział studentów w ćwiczeniach adekwatnych do poszczególnych etapów procesu grupowego
5
przygotowanie ćwiczeń adekwatnych do poszczególnych etapów procesu grupowego
25 aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)