Edukacja wielo i międzykulturowa z metodyką Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2014

Nazwa modułu: Edukacja wielo i międzykulturowa z metodyką
Kod modułu: 12-PE-OP-N2-4EWM
Kod programu: 12-N2PE12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł przygotowuje studentów do rozumienia szerokich powiązań i uwarunkowań rozwoju człowieka z rozwojem zrównoważonym), podejmowania działań pedagogicznych ukierunkowanych na aktywne kształtowanie ekologicznej, ekonomicznej i socjalnej równowagi w dynamicznie zmieniającym się świecie. Celem jest zdobycie i rozwój kompetencji pedagogicznych studentów w zakresie konstruowania, realizacji i ewaluacji programu, poszczególnych jednostek tematycznych oraz ścieżki – edukacja wielo- i międzykulturowa (operacjonalizacja celów, zadania, dobór treści kształcenia, metod, form realizacji, środków dydaktycznych).
Wymagania wstępne:
Student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną, zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, psychologii, dydaktyki, teorii wychowania.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną świadomość integralnej wizji człowieka, świadomość rozwoju własnej tożsamości oraz świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, świata [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K02 [4/5] K_K04 [4/5] K_K08 [4/5]
umie oceniać zjawiska i zachowania w myśl hasła rozumna tolerancja wobec odmienności; charakteryzuje się wrażliwością na potrzeby innych ludzi, kulturą pedagogiczną i twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów egzystencjalnych, społecznych, opiekuńczo-wychowawczych ludzi różniących się pod wieloma względami: płeć, rasa, religia, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości itd.; uczestnikiem życia kulturalnego jako organizator lub odbiorca [_K_2]
K_K03 [4/5] K_K05 [4/5] K_K06 [4/5] K_K07 [4/5] K_K09 [4/5]
dostrzega, rozpoznaje i klasyfikuje potrzeby osób należących do innych kręgów etnicznych, narodowych, społecznych, wyznaniowych itd.; krytycznie i refleksyjnie analizuje wytwory kultury i teksty naukowe z zakresu pedagogiki międzykulturowej, na ich podstawie samodzielnie formułuje, klasyfikuje i rozwiązuje problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze [_U_1]
K_U01 [4/5] K_U07 [4/5] K_U08 [4/5] K_U13 [4/5]
umiejętnie i kreatywnie tworzy rozwiązania (opracowuje programy), podejmuje działania odpowiednie do nowo zaistniałej sytuacji Innego : projektuje w ramach ścieżki „edukacja międzykulturowa” sytuacje edukacyjne przeciwdziałania uprzedzeniom i dyskryminacji ze względu na płeć, orientację seksualną, pochodzenie etniczne, narodowość, wiek, (nie)pełnosprawność i z innych przyczyn; projektuje sytuacje edukacyjne wspomagające rozwój i kształtowanie się tożsamości jednostki; ; porozumiewa się sprawnie w mowie i na piśmie przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych [_U_2]
K_U03 [4/5] K_U04 [4/5] K_U09 [4/5] K_U10 [4/5] K_U11 [4/5] K_U12 [4/5]
ma uporządkowaną wiedzę o na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki międzykulturowej oraz metodyki edukacji regionalnej, wielokulturowej i międzykulturowej [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W03 [4/5] K_W04 [4/5] K_W08 [4/5]
rozumie i stosuje uzyskaną wiedzę o człowieku (odmiennym – rasa, płeć, orientacja seksualna, pochodzenie etniczne, narodowość, religia, wyznanie, wiek, (nie)pełnosprawność itd.), kulturze, edukacji międzykulturowej (cele, treści, metody, formy, warunki, rezultaty) w ich wzajemnych powiązaniach [_W_2]
K_W06 [4/5] K_W07 [4/5] K_W09 [4/5] K_W10 [4/5] K_W12 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
praca egzaminacyjna [_w_1]
test (krótkie ustrukturyzowane pytania (SSQ,), pytania testowe: jednokrotnej odpowiedzi, wielokrotnej odpowiedzi, typu Tak/Nie) ze znajomości treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki modułu oraz znajomości lektur (wyznaczonych przez prowadzącego) z zakresu literatury modułu.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
projekt [_w_2]
- opracowanie w grupach, przedstawienie i omówienie projektów sytuacji edukacyjnych wspierających rozwój jednostki odmiennej kulturowo.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
na wykładach prezentowane będą kwestie i problemy zarówno teoretyczne jak i praktyczne; metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film)
5
studiowanie literatury, przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu
60 praca egzaminacyjna [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
analiza krytyczna i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień przy wykorzystaniu: metod podających (pogadanka); metody problemowych (dyskusja, burza mózgów), metod eksponujących (ekspozycja); opracowanie w grupach projektu sytuacji edukacyjnych (metody problemowe, praktyczne, gry dydaktyczne); prezentacja studenckich projektów
5
samodzielny wybór i dobór tekstów i materiałów, przydatnych do przygotowania projektu. Projektowanie sytuacji edukacyjnych wspierających jednostkę odmienną (praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień)
50 projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)