Programy profilaktyczno-wychowawcze Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2014

Nazwa modułu: Programy profilaktyczno-wychowawcze
Kod modułu: 12-PE-OP-N2-3PPW
Kod programu: 12-N2PE12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Moduł umożliwia zapoznanie się i analizę literatury a także zasobów Internetu dotyczących zachowań patologicznych wśród dzieci, młodzieży i dorosłych, działań profilaktycznych. W trakcie zajęć studenci dokonują diagnozy wybranego środowiska w kierunku problemów dostrzeganych w nim. Przygotowują także projekt programu profilaktyczno-wychowawczego w wybranej placówce.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacja efektów kształcenia modułu profilaktyka i promocja zdrowia w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym [_K_1]
K_K02 [3/5] K_K04 [4/5]
widzi innego człowieka z różnych punktów odniesienia w sensie holistycznym, dostrzega, diagnozuje i umiejętnie reaguje na zjawiska związane z wychowaniem, kształceniem, opieką [_K_2]
K_K03 [3/5]
charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych, a także wrażliwością i kulturą pedagogiczną [_K_3]
K_K06 [3/5]
potrafi samodzielnie i krytycznie analizować teksty naukowe, formułować, klasyfikować i rozwiązywać problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5] K_U05 [3/5]
ma praktyczne, pogłębione umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb dziecka i rodziny, planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym i socjopedagogicznym), komunikacji interpersonalnej (przy użyciu różnych kanałów komunikacji), wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; tworzy program profilaktyczno-wychowawczy umożliwiający lub wspierający pracę wychowawczą lub profilaktyczną z dziećmi, młodzieżą, rodziną, czy osobami starszymi [_U_2]
K_U03 [2/5] K_U04 [3/5] K_U07 [2/5]
ma pogłębioną wiedzę z zakresu teorii i metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi; zna pojęcia, metody i zasady procesu diagnozowania pedagogicznego dzieci i innych grup potrzebujących wsparcia; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu poradnictwa edukacyjnego, zawodowego i życiowego; ma pogłębioną wiedzę związaną z metodami diagnozowania środowiska społecznego i opiekuńczego oraz technikami poznawania rzeczywistości pedagogicznej, a także z wybranymi metodami pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej [_W_1]
K_W02 [3/5] K_W05 [4/5]
ma rozszerzoną wiedzę na temat organizacji pracy, struktur, form pracy i zarządzania w instytucjach opiekuńczych, wychowawczych i pomocowych wspierających jednostki potrzebujące pomocy w różnym wieku; ma szczegółową i pogłębioną wiedzę na temat środowiska społecznego i opiekuńczego [_W_2]
K_W01 [3/5] K_W08 [4/5]
zna problemy pracy wychowawców i funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych; zna potrzeby i problemy osób wymagających wsparcia, opieki i pomocy w różnych zakresach [_W_3]
K_W03 [3/5] K_W15 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja [_w_1]
sprawdzenie, czy student potrafi przygotować i przedstawić prezentację wybranych zachowań patologicznych wśród dzieci, młodzieży i dorosłych, prezentacja wyników badań w wybranej placówce dotyczących dostrzeżonych problematycznych zachowań wśród badanych wychowanków
_K_2 _K_3 _U_1 _W_1 _W_2 _W_3
dobór literatury [_w_2]
sprawdzenie samodzielnej analizy literatury przedmiotu i zasobów Internetu dotyczącej wybranych problemów związanych z wychowaniem dzieci, młodzieży i dorosłych oraz zachowań patologicznych wśród nich
_W_1 _W_3
projekt [_w_3]
sprawdzenie, czy student potrafi przygotować projekt programu profilaktyczno-wychowawczego na podstawie diagnozy problemów wybranej placówki wychowawczo-opiekuńczej
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
prezentacja wyników badań diagnostycznych w wybranej przez studentów placówce; analiza literatury przedmiotu dotycząca wybranych patologicznych zachowań dzieci, młodzieży i dorosłych oraz profilaktyce tych zachowań; metoda projektów – przygotowanie opisu wybranego problemu wychowawczego; prezentacja projektu programu profilaktyczno-wychowawczego w danej placówce wychowawczej.
6
zajęcia terenowe – przygotowanie diagnozy problemu w danej placówce; lektura uzupełniająca, analiza dokumentów, zasobów Internetu; praca z tekstem; zebranie materiałów i praca w grupie nad wybranym problemem; przygotowanie projektu programu profilaktyczno-wychowawczego
24 prezentacja [_w_1] dobór literatury [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)