Teorie opieki i praktyka pomagania Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2014

Nazwa modułu: Teorie opieki i praktyka pomagania
Kod modułu: 12-PE-OP-N2-2TOIPP
Kod programu: 12-N2PE12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot teorie opieki i praktyka pomagania wprowadza studentów w podstawowy zasób wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej profesjonalnej opieki oraz procesu pomagania. Realizacja przedmiotu pozwala wprowadzić studentów w poznawcze i aksjologiczne podstawy praktyki opiekuńczej. Dzięki poznaniu różnorodnych uwarunkowań zachowań prospołecznych, teorii i poglądów na temat opieki, uczestnicy zajęć zostają pobudzeni do samodzielnego poszukiwania własnej orientacji. Studenci poznają możliwości praktycznego zastosowanie wiedzy teoretycznej w różnych formach pracy opiekuńczo-wychowawczej
Wymagania wstępne:
Zalecane: teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest przygotowany do samodzielnego podjęcia wyzwań zawodowych w zakresie pomocy ludziom w różnych fazach życia w ramach działań podejmowanych w życiu społecznym oraz działaniach zinstytucjonalizowanych [_K_1]
K_K02 [3/5] K_K03 [3/5]
jest wrażliwy na problemy ludzi w różnym wieku i o różnym stopniu sprawności; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości udzielenia wsparcia; jest gotowy do podjęcia aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania na rzecz innego; wykonuje zadania zgodnie z zasadami etyki zawodowej [_K_2]
K_K05 [2/5] K_K07 [3/5]
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę teoretyczną, studiować literaturę przedmiotu oraz formułować wnioski w celu analizy problemów opiekuńczych, pomocowych oraz wychowawczych; potrafi krytycznie analizować i diagnozować motywy ludzkiego postępowania w różnych sytuacjach życiowych; wypowiada się ustnie i pisemnie przy użyciu różnych kanałów komunikacyjnych [_U_1]
K_U02 [3/5] K_U03 [3/5] K_U04 [3/5] K_U07 [4/5] K_U08 [3/5]
potrafi pracować indywidualnie i w zespole przygotowując oryginalne, atrakcyjne rozwiązania w zakresie zwiększenia gotowości do działań pomocowych w różnych instytucjach opiekuńczo-wychowawczych [_U_2]
K_U09 [3/5] K_U12 [3/5]
ma pogłębioną wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw opieki i pomagania, zna terminologię używaną w pracy opiekuńczo-wychowawczej [_W_1]
K_W05 [3/5]
ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zna jego potrzeby i problemy (zdrowotne, emocjonalne, społeczne); ma rozszerzoną wiedząca temat możliwości wsparcia i pomocy jednostce w każdej fazie jego życia wykorzystując potencjał instytucjonalny i jednostkowy opiekuna-wychowawcy; ma pogłębioną wiedzę o opiece międzyludzkiej, mechanizmach i prawidłowościach wsparcia społecznego [_W_2]
K_W06 [3/5] K_W07 [3/5] K_W08 [3/5] K_W10 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści zajęć oraz literatury przedmiotu
_K_2 _U_1 _W_1 _W_2
aktywność [_w_2]
sprawdzenie indywidualnego przygotowania studenta na zajęcia, umiejętności zastosowania pojęć i krytycznej analizy zjawisk społecznych w zakresie teorii i praktyki opieki, weryfikacja znajomości tematyki oraz literatury przedmiotu
_K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
projekt [_w_3]
sprawdzenie czy student potrafi przygotować w grupie modelowy projekt zwiększający gotowość do działań prospołecznych w rożnych instytucjach opiekuńczo-wychowawczych
_K_1 _K_2 _U_2 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
analiza wybranych zagadnień teoretycznych z zakresu procesu opieki i zachowań prospołecznych analiza tekstów i analiza przypadków z dyskusją udział w zajęciach praktycznych realizowanych w placówce opiekuńczej
6
lektura publikacji obowiązkowych, analiza prasy, praca z tekstem. zebranie materiału niezbędnego do aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania projektu grupowego realizowanego w placówce opiekuńczo-wychowawczej zebranie materiału i przygotowanie w grupach zajęć, które będą realizowane w placówce opiekuńczo-wychowawczej
44 kolokwium [_w_1] aktywność [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)