Metodyka terapii osób z niepełnosprawnoscią sensoryczną Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2014

Nazwa modułu: Metodyka terapii osób z niepełnosprawnoscią sensoryczną
Kod modułu: 12-PE-ZTP-N2-3MTONS
Kod programu: 12-N2PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Zapoznanie studentów ze sposobami diagnozowania zaburzeń sensorycznych oraz uwrażliwienie na istotę podejmowania wczesnej interwencji. W ramach zajęć realizowane będą zagadnienia z zakresu: sposobów diagnozowania i pracy z osobami z zaburzeniami wzroku, sposobów badania, diagnozowania zaburzeń słuchu, metod komunikacji oraz pracy z osobą z wadą słuchu, sposobów diagnozowania, komunikacji, pracy z osobą głuchoniewidomą, funkcjonowania instytucji zajmujących się rehabilitacją, edukacją osób z niepełnosprawnością sensoryczną.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Potrafi myśleć i działać w sposób przynoszący pożytek nie tylko dla własnego rozwoju, ale także uczestników procesu interakcji, aktywnie uczestniczyć w pracy zespołu, w celu optymalizacji rozwiązań i działań oraz przygotowania projektów związanych z pomocą osobom dysfunkcją słuchu, wzroku, osobom głuchoniewidomym [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K02 [3/5] KN_K01 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_K06 [3/5] KN_K07 [3/5] KNO_K02 [3/5]
Jest wrażliwy na problemy osób niepełnosprawnych sensorycznie związane z ich edukacją, wychowaniem i rozwojem społecznym [_K_2]
K_K05 [1/5] KN_K03 [1/5] KN_K04 [3/5] KN_K06 [1/5]
Potrafi wykorzystać szeroką wiedzę teoretyczną i pozyskiwać kolejne informacje z różnych źródeł i dyscyplin w celu analizowania konkretnych problemów związanych z funkcjonowaniem osoby z niepełnosprawnością sensoryczną. [_U_1]
K_U01 [2/5] K_U03 [2/5] KN_U01 [2/5] KN-U02 [2/5] KN_U04 [2/5] KN_U06 [2/5] KN_U13 [2/5]
Posiada umiejętność obserwowania, diagnozowania, wyjaśniania różnych sytuacji, w różnych kontekstach w procesie kształcenia i wspierania rozwoju osób niepełnosprawnych z dysfunkcją słuchu, wzroku bądź osób głuchoniewidomych. [_U_2]
K_U10 [3/5] KNO_U03 [3/5] KN_U10 [3/5] KN_U11 [3/5] KN_U13 [3/5]
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu edukacji, rehabilitacji, wychowania i diagnozowania osób z niepełnosprawnością sensoryczną. Zna terminologię dotyczącą zaburzeń słuchu, wzroku, głuchoślepoty (pojęcie głuchoty, niedosłuchu, niewidzenia, słabowidzenia, głuchoślepoty) [_W_1]
K_W05 [3/5] KNO_W02 [3/5] KN_W10 [3/5]
Posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka z dysfunkcją słuchu, wzoru w aspekcie biologicznym, społecznym jak i psychologicznym oraz etiologii zaburzeń zmysłów. [_W_2]
K_W06 [2/5] KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5] KN_W14 [2/5]
Ma pogłębioną wiedzę na temat instytucji organizacji wspierających edukację, wychowanie, rozwój i funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością sensoryczną [_W_3]
K_W04 [3/5] K_W10 [3/5] KNO_W02 [3/5] KN_W01 [3/5] KN_W06 [3/5] KN_W07 [3/5] KN_W08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt [_w_1]
stworzenie projektu systemu wsparcia uwzględniającego specyfikę funkcjonowania osób z niepełnosprawnością sensoryczną, potrzeby osób z wybraną dysfunkcją z zakresu niepełnosprawności sensorycznej, niwelowanie barier społecznych danej grupy osób i możliwość wykorzystania pomocy ze strony organizacji pomocowych.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
metoda wykładu: teoretyczne podstawy wiedzy na temat dysfunkcji wzroku, słuchu, głuchoślepoty; metoda pokazu oraz zajęć praktycznych; metoda zajęć praktycznych wprowadzających metody diagnozowania osób z niepełnosprawnością sensoryczną oraz metod pracy z daną dysfunkcją
5
analiza literatury dotyczącej problematyki przedmiotu; przyswojenie przez studenta poszczególnych związanych z funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością sensoryczną;
45 projekt [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)