Zagospodarowanie przestrzenne Kierunek studiów: Geologia stosowana
Kod programu: 04-S1GS15.2015

Nazwa modułu: Zagospodarowanie przestrzenne
Kod modułu: 04-GEI-S1-329
Kod programu: 04-S1GS15.2015
Semestr:
  • semestr letni 2018/2019
  • semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem modułu Zagospodarowanie przestrzenne jest umożliwienie zrozumienia interakcji pomiędzy przestrzenią a człowiekiem oraz konieczności zapobiegania niekorzystnym skutkom działalności człowieka. Poprzez poznanie zasad zagospodarowania przestrzennego, praw rządzących skutkami działań w przestrzeni środowiska naturalnego, metod oceny stanu i antropogenicznych przekształceń środowiska oraz sposobów łagodzenia tych przekształceń student kształtuje postawę otwarcia na potrzeby nie tylko swoje lecz także innych użytkowników tych samych zasobów przyrody i przestrzeni społecznej. Zapoznanie z celami zagospodarowania i gospodarki przestrzennej, zarówno od strony ochrony określonych wartości przestrzeni, jak i racjonalnego kształtowania przestrzeni przez stymulowanie określonych procesów. Zapoznanie z działaniami ochronnymi obejmującymi dążenie do zachowania równowagi pomiędzy elementami naturalnymi środowiska, a wytworami działalności ludzkiej. Wskazanie na procesy górnicze pozwalające na kształtowanie przestrzeni. Pokazanie zagospodarowanie przestrzenne to również przekształcenie związane z nowymi kierunkami rozwoju społeczno-gospodarczego. Po osiągnięciu efektów kształcenia modułu student powinien dostrzegać, że wszelkie działania w geologii mają nierozerwalny związek z przestrzenią i jej zagospodarowaniem, kształtują i muszą być podporządkowane jej racjonalnemu wykorzystaniu.
Wymagania wstępne:
osiągnięcie efektów kształcenia przewidzianych dla poziomu szkoły średniej w zakresie fizyki, biologii, geografii,
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna podstawowe pojęcia z zakresu zagospodarowania przestrzennego i pogłębia wiedzę w zakresie wybranej problematyki, w tym np. wykorzystania krajobrazowego [04-GEI-S1-329-1]
04-GEI-S1_W01 [1/5] 04-GEI-S1_W03 [2/5] 04-GEI-S1_W11 [2/5]
opisuje i wyjaśnia zjawiska oraz przyczyny i skutki regionalnych oddziaływań zagospodarowania przestrzennego na środowisko, ocenia wpływ metod i technik stosowanych do rozwiązywania problemów z tego zakresu, rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej w zakresie zagospodarowania przestrzennego związanego z geologią i górnictwem. [04-GEI-S1-329-2]
04-GEI-S1_W07 [3/5] 04-GEI-S1_W10 [2/5] 04-GEI-S1_W11 [1/5]
potrafi przygotować syntetyczne, krytyczne opracowanie wybranego problemu z zakresu zagospodarowania przestrzennego z wykorzystaniem wybranej literatury i innych dostępnych źródeł (bazy danych), zaplanować prosty projekt dotyczący wybranego problemu górniczego związanego z zagospodarowaniem przestrzennym terenu, powstałym w wyniku eksploatacji. [04-GEI-S1-329-3]
04-GEI-S1_W12 [2/5] 04-GEI-S1_U01 [1/5] 04-GEI-S1_U04 [3/5] 04-GEI-S1_U07 [2/5] 04-GEI-S1_U10 [3/5] 04-GEI-S1_U11 [3/5]
potrafi działać racjonalnie i ekonomicznie w zakresie minimalizacji obciążania środowiska związanych z wydobyciem surowców, oceniać zagrożenia wywołane technicznymi sposobami adaptacji dla środowiska miejsc powyrobiskowych, postrzega zagospodarowanie przestrzenne jako system powiązanych ze sobą geokomponentów, których poprawne zaplanowanie przestrzenne wymaga stosowania adekwatnych metod, narzędzi i parametrów [04-GEI-S1-329-4]
04-GEI-S1_U02 [1/5] 04-GEI-S1_U04 [2/5] 04-GEI-S1_U06 [4/5] 04-GEI-S1_U09 [3/5]
w zagospodarowaniu przestrzennym postrzega wielopłaszczyznowość relacji człowieka do wartości środowiska, zdolny jest ocenić odpowiedzialność człowieka za podejmowane obecnie decyzje, których skutki będą obciążać przyszłe pokolenia w wykorzystaniu przestrzeni. [04-GEI-S1-329-5]
04-GEI-S1_W12 [2/5] 04-GEI-S1_K02 [3/5] 04-GEI-S1_K03 [4/5]
w podejściu do zagospodarowania przestrzennego wykazuje aktywną postawę do poznawania rzeczy nowych i wykorzystywania ich dla wzbogacania własnej wiedzy; krytycznego i twórczego myślenia oraz otwartości na poglądy innych [04-GEI-S1-329-6]
04-GEI-S1_K01 [2/5] 04-GEI-S1_K02 [3/5] 04-GEI-S1_K06 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
esej [04-GEI-S1-329-w-1]
pisemne opracowanie wybranego zagadnienia na podstawie samodzielnych studiów na wybranym przykładzie oraz literaturze, z możliwością konsultacji z prowadzącym oraz własnych obserwacji i doświadczeń
04-GEI-S1-329-1 04-GEI-S1-329-2 04-GEI-S1-329-3 04-GEI-S1-329-4 04-GEI-S1-329-5 04-GEI-S1-329-6
zaliczenie – test [04-GEI-S1-329-w-2]
weryfikacja wiedzy w oparciu o treść wykładów i pozostałych form prowadzenia zajęć;
04-GEI-S1-329-1 04-GEI-S1-329-2 04-GEI-S1-329-3 04-GEI-S1-329-4 04-GEI-S1-329-5 04-GEI-S1-329-6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [04-GEI-S1-329-fs-1]
prowadzone przez specjalistów z zakresu zagospodarowania obszarów powyrobiskowych i zagospodarowania przestrzennego oraz krajobrazu i przepisów prawa. Wskazują najważniejsze problemy w zagospodarowaniu przestrzennym terenów górniczych i pogórniczych.
15
poszerzanie wiedzy w oparciu o wskazaną i samodzielnie znalezioną literaturę i inne i materiały w zakresie wybranej tematyki szczegółowej; przyswojenie i uporządkowanie posiadanej wiedzy w zakresie tematyki wykładów
10 zaliczenie – test [04-GEI-S1-329-w-2]
ćwiczenia [04-GEI-S1-329-fs-2]
podsumowanie i usystematyzowanie danych z użyciem klasycznej metody problemowej dla wybranych danych przykładowych, sprawdzenie stopnia zrozumienia problematyki poruszanej na wykładach, dyskusja problemowa. wzajemna wymiana doświadczeń pomiędzy studentami nabytych podczas opracowania wybranego problemu ćwiczebnego
15
samodzielne uporządkowanie i połączenie w logiczny ciąg notatek zrobionych w terenie, krytyczna analiza sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych spontaniczne dzielenie się wiedzą nabytą podczas opracowania wybranego problemu, połączone ze studiowaniem kolekcji opracowań z zagospodarowania przestrzennego (w tym na podstawie danych internetowych)
10 esej [04-GEI-S1-329-w-1] zaliczenie – test [04-GEI-S1-329-w-2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)