Diagnoza i współpraca z rodziną i środowiskiem Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2014

Nazwa modułu: Diagnoza i współpraca z rodziną i środowiskiem
Kod modułu: 12-PE-ZTP-N2-3DWRS
Kod programu: 12-N2PE12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Diagnoza elementów środowiska społecznego. Etyczne aspekty diagnozy z naciskiem na potencjalne błędy do popełnienia w postępowaniu diagnostycznym. Zastosowanie diagnozy w pracy pedagogicznej (przedszkole, szkoła, inne instytucje opiekuńczo-wychowawcze) oraz w diagnozowaniu środowiska. Specyfika funkcjonowania oraz struktura środowiska lokalnego w aspekcie diagnostycznym. Problemy diagnozy rodziny jako środowiska wychowawczego – strategia całościowa i zogniskowana. Diagnoza rodziny dziecka niepełnosprawnego Sens diagnozy pedagogicznej środowiska. Diagnoza jako wydawanie sądów i ocen pedagogicznych – stosowane normy w ocenianiu zjawisk wychowawczych; kryteria wyrażania ocen. Charakterystyka elementów środowiska społecznego i typów zbiorowości lokalnych. Rodzina jako przedmiot diagnozy – elementy środowiska rodzinnego poddawane diagnozie, podstawowe reguły metodologiczne dotyczące diagnozowania rodziny, diagnozowanie negatywnych zjawisk życia rodzinnego, rodzina w strukturze postępowania diagnostyczno-terapeutycznego Problemy diagnozy rozwiniętej – konstruowanie tego typu diagnozy. Zagadnienia związane ze środowiskową diagnozą decyzyjną.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania diagnostyczne [_K_1]
K_K07 [2/5] KN_K02 [2/5] KN_K03 [2/5]
wykazuje się przygotowaniu diagnozy rodziny oraz środowiska postawą kreatywną i twórczą [_K_2]
K_K02 [2/5] KN_K02 [2/5] KN_K06 [2/5] KN_K07 [2/5]
potrafi analizować motywy ludzkich zachowań ze szczególnym uwzględnieniem członków rodziny, diagnozuje i prognozuje sytuacje oraz strategie praktycznego działania w odniesieniu do różnorodnych grup [_U_1]
K_U03 [2/5] KN_U06 [2/5] KN_U13 [2/5]
potrafi w posługiwać się zasadami i normami etycznymi w konkretnych sytuacjach diagnostycznych [_U_2]
K_U12 [2/5] KNO_U03 [2/5] KN_U13 [2/5]
posiada podstawową wiedzę na temat więzi społecznych i relacji w grupach ze szczególnym uwzględnieniem środowiska rodzinnego [_W_1]
K_W06 [2/5] KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5] KN_W14 [2/5]
posiada wiedzę dotyczącą struktur organizacyjnych i funkcjonalnych różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych. Potrafi zdiagnozować problemy jednostki lub grup społecznych i wskazać odpowiednią instytucji udzielającej wsparcia i działań terapeutycznych [_W_2]
K_W14 [2/5] KN_W04 [2/5] KN_W15 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium pisemne [_w_1]
sprawdzający opanowanie podstawowych treści wraz z analizą literatury przedmiotu
_K_1 _W_1 _W_2
projekt [_w_2]
wykonanie środowiskowej diagnozy rodziny
_K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
praca z tekstem – analiza krytyczna tekstów źródłowych – metody problemowe, eksponujące; projekt grupowy – wykonanie środowiskowej diagnozy rodziny
6
samodzielny wybór tekstów, przygotowanie ich i prezentacja na zajęciach; przygotowanie diagnozy, zbieranie informacje i opracowanie ich w oparciu o zdobytą wiedzę
50 kolokwium pisemne [_w_1] projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)