Metodyka nauczania języka polskiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2014

Nazwa modułu: Metodyka nauczania języka polskiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Kod modułu: 12-PE-ZTP-N2-2MNJP
Kod programu: 12-N2PE12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Metodyka nauczania języka polskiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym ma na celu: wzbogacanie wiedzy z zakresu edukacji literackiej i lingwistycznej oraz doskonalenie kompetencji dydaktycznych; wdrażanie do samodzielnego i ustawicznego zgłębiania lektur przedmiotowych oraz z innych dyscyplin naukowych, pozwalających lepiej zrozumieć procesy uczenia się i nauczania; poznawanie autonomicznych metod pracy z tekstami werbalnymi i nonwerbalnymi oraz wdrażanie do indywidualnego poszerzania kompetencji metodycznych i budowania warsztatu edukacyjnego przydatnego w uprzystępnianiu treści polonistycznych.
Wymagania wstępne:
Kurs z zakresu: Podstawy nauczania języka polskiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną świadomość rozwoju swojej wiedzy i swoich umiejętności, ustawicznie dąży do doskonalenia zawodowego; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych dla doskonalenia warsztatu polonistycznego [_K_1]
K_K01 [2/5] K_K02 [2/5] KN_K01 [2/5] KN_K02 [2/5] KN_K06 [2/5] KN_K07 [2/5] KNO_K02 [2/5]
jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem; ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, Polski i Europy [_K_2]
K_K07 [2/5] K_K08 [2/5] KN_K02 [2/5] KN_K03 [2/5] KN_K04 [2/5] KNO_K01 [2/5]
potrafi obserwować i interpretować informacje na temat różnych zjawisk społecznych, kulturowych; potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami i z niespecjalistami, korzystając z ponowoczesnych rozwiązań technologicznych; [_U_1]
K_U01 [2/5] K_U03 [3/5] KN_U01 [2/5] KN-U02 [2/5] KN_U04 [2/5] KN_U06 [3/5] KN_U13 [3/5]
potrafi w sposób klarowny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie; posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów metodycznych, posiłkując się poglądami różnych autorów [_U_2]
K_U04 [3/5] K_U05 [2/5] KN_U03 [3/5] KN_U07 [2/5] KN_U08 [2/5] KN_U12 [2/5] KN_U16 [3/5] KN_U17 [3/5] KN_U18 [3/5]
ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i oceniania sytuacji edukacyjnych; potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań zawodowych [_U_3]
K_U07 [2/5] K_U10 [3/5] KNO_U01 [2/5] KNO_U03 [3/5] KN_U03 [2/5] KN_U10 [3/5] KN_U11 [3/5] KN_U13 [3/5]
zna pojęcia z zakresu metodyki kształcenia polonistycznego na poziomie rozszerzonym; ma uporządkowaną wiedzę z zakresu metodyki kształcenia czytania, pisania, mówienia i słuchania [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W03 [3/5] K_W05 [2/5] KNO_W01 [3/5] KNO_W02 [2/5] KN_W03 [3/5] KN_W04 [3/5] KN_W10 [2/5]
zna główne szkoły, strategie i metody badań stosowanych w metodyce kształcenia języka polskiego ma uporządkowaną wiedzę o lingwistycznych, literackich i teoretycznoliterackich uwarunkowaniach procesu edukacyjnego; ma uporządkowaną wiedzę celach i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, kulturalnych i terapeutycznych [_W_2]
K_W04 [2/5] K_W09 [3/5] K_W10 [1/5] KNO_W02 [2/5] KN_W01 [3/5] KN_W05 [3/5] KN_W06 [2/5] KN_W07 [1/5] KN_W08 [1/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad etycznych oraz etyki zawodowej [_W_3]
K_W12 [2/5] K_W16 [2/5] KN_W03 [2/5] KN_W04 [2/5] KN_W12 [2/5] KN_W13 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium pisemne [_w_1]
sprawdzenie wiadomości i umiejętności dotyczących pojęć z zakresu metodyki kształcenia lingwistycznego, literackiego i kulturowego sprawdzenie umiejętności dotyczących metod (klasycznych i nowatorskich) pracy z tekstem literackim, tekstem kultury
_K_1 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
prezentacje [_w_2]
rozwój i doskonalenie warsztatu metodycznego – prezentacja metod stosowanych w elementarnej edukacji polonistycznej na podstawie lektur uzupełniających i rozszerzających treści modułowe
_K_2 _U_3 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
sprawdzenie wiadomości z zakresu metod kształcenia literackiego i lingwistycznego. analiza i interpretacja opracowań metodycznych z zakresu edukacji literackiej i kulturowej (egzemplifikacje, teksty) – prezentacje; dyskusja oparta na lekturach pozwalających doskonalić warsztat metodyczny; ocena stopnia opanowania treści mieszczących się w tematyce modułu – kolokwium
6
ektura poszerzająca wiadomości o aktywizujących metodach kształcenia; lektura tekstów opisujących metody stosowane w elementarnej edukacji polonistycznej w celu przygotowania prezentacji obejmujących szczegółowe zagadnienia modułowe; lektura własna jako podstawa analizy i dyskusji przygotowanie się studenta do sprawdzenia efektów kształcenia
55 kolokwium pisemne [_w_1] prezentacje [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)