Ocena stanu środowiska przyrodniczego Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: 01-S1BI12.2015

Nazwa modułu: Ocena stanu środowiska przyrodniczego
Kod modułu: 1BL_42
Kod programu: 01-S1BI12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2018/2019
  • semestr zimowy 2018/2019
  • semestr letni 2017/2018
  • semestr letni 2017/2018
  • semestr zimowy 2017/2018
  • semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 6
Opis:
Moduł umożliwia zdobycie wiedzy o metodach monitorowania i oceny stanu środowiska przyrodniczego, zarówno terenów podlegających nieznacznej antropopresji, jak i terenów miejskich i przemysłowych. Student zdobywa wiedzę o standardach i normach opisujących stan środowiska przyrodniczego w Polsce. Moduł przybliża studentowi informacje o zagrożeniach wynikających z antropopresji, o nowoczesnych możliwościach oceny presji na środowisko i metodach oceny jaki będzie kierunek dalszych zmian. Student ma możliwość samodzielnego przeprowadzenia wybranych analiz w tym audytu w terenie, dokonuje krytycznej oceny rezultatów i przygotowania zaleceń. Moduł ma znaczenie aplikacyjne, przygotowuje studenta do prac istotnych dla zapewnienia zrównoważonego rozwoju i zachowania dobrego stanu środowiska przyrodniczego. Student będzie potrafił przygotować i przeprowadzić audyt środowiskowy według przyjętego kryterium.
Wymagania wstępne:
Zalecane: wiedza i umiejętności z zakresu modułów: ekologia, chemia instrumentalna, ochrona przyrody.
Literatura podstawowa:
jak "Literatura obowiązkowa" w sylabusie
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Rozumie złożoność procesów i zjawisk dokonujących się w środowisku przyrodniczym, rozumie konieczność interdyscyplinarnego podejścia do oceny jego stanu oraz dokonujących się zmian. [1BL_42_1]
1BL_W01 [5/5]
Rozumie złożoność zjawisk w środowisku przyrodniczym i wpływ działalności człowieka na jego stan. [1BL_42_2]
1BL_K06 [5/5]
Zna procesy mające wpływ na funkcjonowanie populacji różnych gatunków w środowisku przyrodniczym, wskazuje zagrożenia środowiska przyrodniczego zgodnie z audytem środowiskowym. [1BL_42_3]
1BL_W17 [5/5]
Stosuje poszerzoną wiedzę z obszaru innych nauk przyrodniczych dla oceny stanu środowiska w tym zapisy podstawowych regulacji prawnych i obowiązujących standardów stanowiących kryterium oceny stanu środowiska przyrodniczego. [1BL_42_4]
1BL_W18 [4/5] 1BL_U05 [4/5]
Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej i środowiskowej pod kierunkiem opiekuna. Przygotowuje dokumentację i gromadzi informacje niezbędne do prawidłowej oceny stanu środowiska przyrodniczego i przewidywania dalszych zmian. [1BL_42_5]
1BL_U08 [4/5] 1BL_U11 [4/5]
Prezentuje i argumentuje własne stanowisko oceniające stan środowiska przyrodniczego a także kierunki dalszych zmian zapobiegawczych i (lub) naprawczych. [1BL_42_6]
1BL_U12 [5/5]
Krytycznie ocenia samodzielnie uzyskane wyniki audytu stanu środowiska przyrodniczego, lub wyniki otrzymane do analizy. [1BL_42_7]
1BL_K02 [4/5]
Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i osób pracujących w zespole podczas prac laboratoryjnych i terenowych. [1BL_42_8]
1BL_K07 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie pisemne [1BL_42_w_1]
Weryfikacja wiedzy o treści wykładów i zalecaną w sylabusie literaturę podstawową i uzupełniającą.
1BL_42_1 1BL_42_2 1BL_42_3 1BL_42_4
ocena ciągła aktywności studenta na ćwiczeniach laboratoryjnych i terenowych [1BL_42_w_2]
Ocena wystąpień ustnych, umiejętności łączenia wiedzy teoretycznej z praktyką, poprawności przygotowania raportu końcowego, umiejętności pracy w grupie. Ocena dokumentacji i raportu z zajęć w terenie.
1BL_42_7 1BL_42_8
kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń [1BL_42_w_3]
Praca pisemna sprawdzająca stopień zrozumienia, opanowania wiadomości i ich integracji.
1BL_42_5 1BL_42_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [1BL_42_fs_1]
wykład z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych
20
Praca z zalecaną w sylabusie literaturą przedmiotu oraz z opracowaniami poleconymi przez prowadzącego w trakcie zajęć.
20 zaliczenie pisemne [1BL_42_w_1]
laboratorium [1BL_42_fs_2]
Praca samodzielna i w grupie pod nadzorem prowadzącego. Wykonywanie wybranych badań pozwalających ocenić stan środowiska przyrodniczego. Prezentacja uzyskanych wyników i dyskusja wniosków badań.
28
Powtórzenie i utrwalenie materiału wymaganego do zaliczenia kolokwium. Opracowanie i analiza materiału z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych.
28 ocena ciągła aktywności studenta na ćwiczeniach laboratoryjnych i terenowych [1BL_42_w_2] kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń [1BL_42_w_3]
ćwiczenia terenowe [1BL_42_fs_3]
Praca samodzielna i w grupie pod nadzorem prowadzącego. Przygotowanie wskazanych dokumentów i sprzętu. Audyt w terenie. Przygotowanie raportu wraz z zaleceniami.
12
Opracowanie dokumentacji z zajęć w terenie.
12 ocena ciągła aktywności studenta na ćwiczeniach laboratoryjnych i terenowych [1BL_42_w_2] kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń [1BL_42_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)