Przyroda Górnego Śląska i jej ochrona Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: 01-S1BI12.2015

Nazwa modułu: Przyroda Górnego Śląska i jej ochrona
Kod modułu: 1BL_45
Kod programu: 01-S1BI12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2018/2019
  • semestr zimowy 2018/2019
  • semestr letni 2017/2018
  • semestr zimowy 2017/2018
  • semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 6
Opis:
Celem modułu jest zapoznanie ze zróżnicowaniem flory, roślinności leśnej i nieleśnej, siedlisk oraz fauny na Górnym Śląsku na tle innych regionów kraju. Student zaznajomi się z walorami przyrodniczymi Górnego Śląska oraz wskaże występujące tu zmiany i zagrożenia dla szaty roślinnej, fauny i siedlisk na ogólnym poziomie, jak i szczegółowo na przykładzie obiektów odwiedzanych podczas wizji terenowych. Zdobyta wiedza i umiejętności przyczynią się do zrozumienia funkcjonowania przyrody w warunkach silnej antropopresji oraz uzasadnią konieczność zachowania i ochrony jej różnorodności. Moduł umożliwia poznanie roli zarówno obszarów o charakterze zbliżonym do naturalnego, jak i antropogenicznych w krajobrazie wielkoprzemysłowym, ich roli w zachowaniu różnorodności roślin i zwierząt. Dostarczy wiedzy na temat wpływu antropopresji na ekosystemy lądowe i wodne.
Wymagania wstępne:
Podstawy bioróżnorodności, ekologii i ochrony przyrody.
Literatura podstawowa:
jak "Literatura obowiązkowa" w sylabusie
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Definiuje, klasyfikuje i opisuje podstawowe pojęcia i terminy dotyczące przyrody Górnego Śląska i jej ochrony. [1BL_45_1]
1BL_W17 [4/5] 1BL_W18 [5/5] 1BL_K02 [5/5]
Demonstruje znajomość zróżnicowania szaty roślinnej, fauny i siedlisk Górnego Śląska na tle innych regionów Polski oraz opisuje stan ich wykształcenia i zachowania. [1BL_45_2]
1BL_W01 [5/5] 1BL_U02 [3/5] 1BL_U05 [4/5]
Przedstawia zależności między tworzeniem się ugrupowań roślin i zwierząt a warunkami siedliska, z uwzględnieniem specyfiki regionu oraz określa rolę utworów antropogenicznych w zachowaniu różnorodności roślin i zwierząt na terenach zurbanizowanych i uprzemysłowionych. [1BL_45_3]
1BL_W01 [5/5] 1BL_W17 [4/5]
Przedstawia zagrożenia oraz opisuje sposoby ochrony szaty roślinnej i fauny Górnego Śląska. [1BL_45_4]
1BL_U05 [5/5] 1BL_U08 [4/5]
Określa i wyjaśnia wpływ działalności człowieka na stan zachowania i funkcjonowanie szaty roślinnej i fauny regionu. [1BL_45_5]
1BL_W01 [5/5] 1BL_U12 [5/5]
Identyfikuje i opisuje obszary chronione ustanowione na terenie Górnego Śląska oraz rozpoznaje inne elementy przyrodniczo cenne. [1BL_45_6]
1BL_W18 [5/5] 1BL_U02 [3/5] 1BL_U05 [5/5]
Prezentuje znajomość regionalnej strategii ochrony przyrody, dyskutuje metody i charakteryzuje działania mające na celu jej zachowanie i ochronę. [1BL_45_7]
1BL_W17 [4/5] 1BL_U05 [5/5] 1BL_U08 [4/5]
Uzasadnia potrzebę ochrony przyrody w regionie i podnoszenia w tej kwestii świadomości społecznej. [1BL_45_8]
1BL_K06 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
sprawdzian pisemny [1BL_45_w_1]
Weryfikacja wiedzy na podstawie treści wykładów oraz wskazaną w sylabusie literaturę.
1BL_45_1 1BL_45_2 1BL_45_6 1BL_45_7
sprawozdanie z zajęć w terenie [1BL_45_w_2]
Ocenie podlega aktywny udział w zajęciach terenowych, poprawność wykonania zleconych zadań oraz przygotowanie sprawozdania końcowego według zaleceń prowadzącego prezentowanych na zajęciach podsumowujących.
1BL_45_2 1BL_45_3 1BL_45_4 1BL_45_5 1BL_45_7 1BL_45_8
kolokwium zaliczeniowe [1BL_45_w_3]
Weryfikacja wiedzy zgromadzonej podczas zajęć w terenie.
1BL_45_2 1BL_45_4 1BL_45_5 1BL_45_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [1BL_45_fs_1]
wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
15
- praca z zalecaną w sylabusie literaturą przedmiotu i oryginalną literaturą wyszukaną przez studenta na podstawie wskazań prowadzącego zajęcia; - pozyskiwanie aktów prawnych i rozporządzeń w zasobach internetowych; - przygotowanie do sprawdzianu pisemnego.
15 sprawdzian pisemny [1BL_45_w_1]
ćwiczenia terenowe [1BL_45_fs_2]
Praktyczne zapoznanie się z wybranym zagadnieniem (problemem) w terenie, jego omówienie i przedyskutowanie.
40
- przygotowanie do zajęć (przegląd materiałów wskazanych przez prowadzącego) oraz wykonanie sprawozdania zawierającego opis i interpretację wyników z przeprowadzonych obserwacji.
20 sprawozdanie z zajęć w terenie [1BL_45_w_2]
laboratorium [1BL_45_fs_3]
Prezentacja i dyskusja wyników z przeprowadzonych obserwacji w czasie ćwiczeń terenowych; kolokwium zaliczeniowe.
5
- przygotowanie do dyskusji oraz kolokwium zaliczeniowego na podstawie zgromadzonych materiałów (w części terenowej oraz materiałów wskazanych przez prowadzących).
10 kolokwium zaliczeniowe [1BL_45_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)