Podstawy psychologii klinicznej z psychopatplogią Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2014

Nazwa modułu: Podstawy psychologii klinicznej z psychopatplogią
Kod modułu: 12-PE-PSS-N2-1PPK
Kod programu: 12-N2PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem nauczania modułu: podstawy psychologii klinicznej z psychopatologią jest przekazanie wiedzy z zakresu podstaw psychologii klinicznej, a także psychopatologii dzieci i młodzieży, niezbędnej do rozumienia przyczyn i przebiegu zaburzeń psychicznych, osobowości i zachowań oraz rozumienia mechanizmów rządzących procesami powstawania zaburzeń pod wpływem działania różnych czynników endo- i egzogennych. Przedmiot dostarcza wiadomości, niezbędnych do rozpoznania niepokojących zmian w zachowaniu dziecka i podjęcia trafnej decyzji dotyczącej skierowania go do właściwej instytucji, mogącej dokonać diagnozy i udzielić właściwej pomocy. Przedmiot ten przygotowuje również przyszłych pedagogów i socjoterapeutów do wyłaniania problemów generowanych przez psychopatologię wieku rozwojowego, zapobiegania im i w pewnym zakresie rozwiązywania, szczególnie w zakresie trudności wychowawczych sprawianych przez dziecko o zaburzonym rozwoju lub zachowaniu, jak również stawiania czoła wyzwaniom niesionym przez nietypowe lub trudne zachowania i potrzeby dzieci i młodzieży z zaburzeniami oraz do uwzględniania ich w swoich programach pedagogicznych o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym i z zakresu promocji zdrowia psychicznego
Wymagania wstępne:
studenci powinni mieć za sobą przynajmniej podstawowy kurs psychologii lub psychologię ogólną. Wskazana jest również wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka lub powinna być ona uzupełniana na bieżąco
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych [_K_1]
K_K04 [3/5]
jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych [_K_2]
K_K05 [3/5]
potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych, potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych [_U_1]
K_U03 [2/5] K_U04 [2/5]
potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych [_U_2]
K_U08 [2/5]
potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie [_U_3]
K_U11 [2/5]
potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole [_U_4]
K_U12 [2/5]
zna terminologię z zakresu psychopatologii rozwoju i zachowania dzieci i młodzieży [_W_1]
K_W01 [3/5]
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii [_W_2]
K_W11 [2/5]
ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym [_W_3]
K_W06 [2/5]
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących [_W_4]
K_W13 [2/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej [_W_5]
K_W16 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie wiedzy na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania; sprawdzenie rozumienia istoty funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii;
_U_1 _W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie wiedzy na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym; sprawdzenie umiejętności twórczego animowania pracy nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierania ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy,
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _U_4 _W_4 _W_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład interaktywny (z dyskusja problemów) z zastosowaniem środków multimedialnych
6
lektura, praca z materiałem o różnym charakterze,
44 egzamin pisemny [_w_1] prezentacja [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)