Patologie społeczne i niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2014

Nazwa modułu: Patologie społeczne i niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży
Kod modułu: 12-PE-PSS-N2-1PSD
Kod programu: 12-N2PE12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi przyczynami patologii i niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży ich rodzajami oraz teoriami patologii i niedostosowania społecznego w ujęciu klasycznym i współczesnym; nabycie przez studenta umiejętności rozpoznawania zjawisk patologicznych i niedostosowania społecznego w społeczeństwach nowoczesnych, ich uwarunkowań zarówno w aspekcie jednostki jak i zbiorowości, poszukiwania ich przyczyn, skutków i metod zapobiegania i rozwiązywania;
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku dzieci i młodzieży; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; dostrzega i formułuje problemy społeczne, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy swoich kompetencji i ograniczeń, zasięga opinii ekspertów, oraz jest otwarty na współpracę z różnymi instytucjami lokalnymi, rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego , potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K02 [3/5] K_K05 [3/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz nauk dyscyplinarnych w celu analizowania i interpretowania problemów, wychowawczych, opiekuńczych dzieci i młodzieży oraz motywów i wzorów zachowań [_U_1]
K_U02 [4/5]
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji patologii niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, dokonać ich analizy oraz zależności z różnymi obszarami działalności pedagogicznej , potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami różnych dziedzin [_U_2]
K_U03 [3/5]
potrafi scharakteryzować przyczyny pojawiania się zjawisk patologicznych oraz ich skutki rozwojowe w osobowościach dzieci i młodzieży [_U_3]
K_U07 [3/5]
potrafi zdiagnozować szczególnie patogenne zjawiska w środowiskach: rodzinnym, rówieśniczym, szkolnym, grup formalnych i nieformalnych w obrębie rzeczywistości wykreowanej kulturowo oraz w klarowny i precyzyjny sposób wypowiadać się w mowie i na piśmie [_U_4]
K_U04 [3/5]
ma rozwinięte umiejętności w zakresie diagnozowania patologii i niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży oraz potrafi stosować strategie w zakresie ich rozwiązywania; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizy zjawisk patologicznych i motywów ludzkich zachowań, potrafi odnieść je do różnych kontekstów działalności pedagogicznej [_U_5]
K_U09 [2/5] K_U10 [2/5]
zna terminologię używaną w pedagogice z uwzględnieniem patologii i niedostosowania społecznego; uwzględnia podejście interdyscyplinarne w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych [_W_1]
K_W01 [4/5]
ma wiedzę o patologiach, niedostosowaniu społecznym i zagrożeniach społecznych występujących w środowisku dzieci i młodzieży w Polsce oraz w innych krajach europejskich [_W_2]
K_W11 [3/5] K_W15 [4/5]
zna skalę zagrożeń i główne strategie rozwiązywania problemów dotyczących dzieci i młodzieży [_W_3]
K_W11 [3/5]
ma wiedzę dotyczącą zjawisk patologicznych i niedostosowania społecznego w środowisku dzieci i młodzieży w społeczeństwach nowoczesnych, ich uwarunkowania zarówno w aspekcie jednostki jak i zbiorowości [_W_4]
K_W11 [3/5]
ma wiedzę dotyczącą przyczyn, skutków patologii i niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży [_W_5]
K_W11 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści literatury przedmiotu
_W_1 _W_2 _W_3 _W_4 _W_5
praca w grupach [_w_2]
sprawdzenie zakresu opanowania wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia i analizy wybranych patologii i niedostosowania społecznego, sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz dyskusji
_K_1
prezentacja [_w_3]
zaprezentowanie opracowanego materiału dotyczącego patologii i niedostosowania społecznego z uwzględnieniem środowiska lokalnego oraz możliwości metod ich rozwiązywania i współpracy z podmiotami polityki społecznej
_U_1 _U_2 _U_3 _U_4 _U_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
Analiza literatury z zakresu pedagogiki, polityki społecznej oraz aktów legislacyjnych Prezentacja efektów pracy grupowej
6
Przygotowanie literatury do analizy Zebranie materiałów, wymiana informacji i przygotowanie prezentacji
44 kolokwium [_w_1] praca w grupach [_w_2] prezentacja [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)