Diagnoza w resocjalizacji i socjoterapii Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2014

Nazwa modułu: Diagnoza w resocjalizacji i socjoterapii
Kod modułu: 12-PE-PSS-N2-4DRS
Kod programu: 12-N2PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Przedmiot diagnoza w resocjalizacji i socjoterapii umożliwić studentom poznanie podstawnych założeń diagnostyki edukacyjnej (łącznie z założeniami metodologicznymi). Studenci zapoznają się z charakterystyką podstawowych badań diagnostycznych takich jak: badania testowe, psychometryczne, socjometryczne. Tematyka zajęć ma pozwolić na opanowanie umiejętności tworzenia własnych narzędzi diagnostycznych skierowanych do osób indywidualnych, grup i instytucji. Sposób realizacji treści ma umożliwić studentom krytyczną analizę istniejących narzędzi badawczych wykorzystywanych w diagnostyce psychopedagogicznej, a także uświadomić konieczność indywidualnego podejścia do podopiecznych oraz ich problemów, z wykorzystaniem głównych elementów i założeń etyki zawodowej.
Wymagania wstępne:
wymagana znajomość zagadnień z zakresu psychologii rozwojowej i społecznej, pedagogiki społecznej i specjalnej oraz przedmiotów diagnostycznych realizowanych na I stopniu
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania diagnostyczne, a także jest przekonany o konieczności zachowania profesjonalnego podejścia do podopiecznego i przestrzegania etyki zawodowej [_K_1]
K_K03 [3/5] K_K04 [2/5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności diagnostycznych i umiejętności adekwatnego do potrzeb jej stosowania, rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia swoich umiejętności zawodowych oraz miękkich w kontaktach społecznych z podopiecznymi; ma potrzebę poszukiwania nowych metod i narzędzi diagnostycznych, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności [_K_2]
K_K01 [3/5]
potrafi zastosować wiedzę w odniesieniu do konkretnej sytuacji diagnostycznej oraz terapeutycznej z uwzględnieniem specyfiki jednostki, grupy czy instytucji; stosuje analizę krytyczną dostępnych narzędzi badawczych uwzględniając rzetelność, trafność i obiektywizm badania, potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych [_U_1]
K_U03 [3/5] K_U04 [3/5]
potrafi samodzielnie skonstruować proste narzędzia diagnostyczne oraz zweryfikować ich trafność zastosowania w działaniach resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych [_U_2]
K_U06 [3/5]
ma pogłębioną wiedzę dotyczącą organizowania i realizacji procesu diagnostycznego, z uwzględnieniem specyfiki środowisk instytucjonalnych i różnorodnych grup społecznych, ma podstawową wiedzę z zakresu przeprowadzania prawidłowego procesu diagnostycznego w odniesieniu do indywidualnych warunków rozwoju i warunków środowiska życia, ma elementarną wiedzę dotyczącą zasad metodologicznych poprawnie przeprowadzonej diagnozy, zna elementarną terminologię z zakresu pedagogiki i dziedzin pokrewnych wykorzystywaną w procesie diagnozy psychopedagogicznej oraz wie jak dobierać odpowiednie metody diagnozowania [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W13 [3/5] K_W16 [2/5]
zna podstawową charakterystykę metod i technik diagnostycznych, a także zasad ich poprawnego konstruowania; posiada wiedzę na temat pomiaru pedagogicznego ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki skal pomiarowych oraz narzędzi pomiaru z zastosowaniem w określonych sytuacjach w procesie resocjalizacji i socjoterapii [_W_2]
K_W02 [2/5] K_W12 [2/5]
organizacja i przeprowadzenie badań, analiza otrzymanego materiału badawczego, opracowanie rozdziału/rozdziałów empirycznych pracy, redakcja całej pracy, przygotowanie ostatecznej wersji pracy; przygotowanie do obrony pracy magisterskiej. [_W_3]
K_W16 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej
_U_1 _W_1 _W_2
praca pisemna - wykonanie diagnozy [_w_2]
sprawdzenie czy student potrafi przedstawić diagnozę indywidualną i społeczną (w resocjalizacji i socjoterapii) z użyciem prawidłowych metod i technik badawczych
_U_1 _U_2 _W_3
prezentacja multimedialna [_w_3]
Prezentacja ma zwierając charakterystykę poszczególnych metod i technik badawczych
_K_1 _K_2 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
4
wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
60 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów grupowej pracy oraz analiza tekstów i analiza przypadków z dyskusją
4
zebranie materiału i przygotowanie w grupach prezentacji oraz przygotowanie do dyskusji
72 praca pisemna - wykonanie diagnozy [_w_2] prezentacja multimedialna [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)