Techniki multimedialne i zasady tworzenia multimedialnych materiałów dydaktycznych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Techniki multimedialne i zasady tworzenia multimedialnych materiałów dydaktycznych
Kod modułu: 12-PE-WM-S1-5TMZTMD
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Przedmiot Techniki multimedialne i zasady tworzenia multimedialnych materiałów dydaktycznych ma umożliwić studentom: – Zapoznanie się z narzędziami i środkami informatycznymi do przygotowania materiałów multimedialnych o charakterze edukacyjnym, miedzy innymi do przygotowania prezentacji multimedialnych; – Zapoznanie się z programami serwisowymi do nagrania i obróbki filmów, plików dźwiękowych, konwersji różnych typów plików i ich kompresji. – Kształtowanie teoretycznej wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie projektowania materiałów i zasobów multimedialnych oraz quizów dla zamieszczenia w kursach zdalnych ze względu na obszar tematyczny i wiek adresatów.
Wymagania wstępne:
Posiadanie podstawowych umiejętności obsługi komputera
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K02 [4/5] KN_U12 [3/5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki [_K_2]
K_K03 [1/5] K_K05 [2/5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela [_K_3]
K_K07 [3/5] K_K08 [4/5] KN_K02 [5/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) potrafi przetwarzać teksty, wykorzystywać arkusze kalkulacyjne, korzystać z baz danych, posługiwać się grafiką prezentacyjną, korzystać z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwać i przetwarzać informacje [_U_1]
K_U02 [2/5] K_U04 [3/5] KN_U18 [5/5]
posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi, zawodowymi, moralnymi [_U_2]
K_U05 [1/5] K_U10 [2/5]
potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych [_U_3]
K_U13 [5/5] KN_U12 [4/5]
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi [_W_1]
K_W01 [1/5] K_W02 [2/5]
ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej; ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych [_W_2]
K_W15 [2/5] K_W17 [1/5]
ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych zna techniki informatyczne, przetwarzania tekstów, wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych, korzystania z baz danych, posługiwania się grafiką prezentacyjną, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji [_W_3]
K_W18 [3/5] K_W19 [1/5] KN_W15 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zadanie praktyczne nr 1. Udział w kursie e-learningowym [_w_1]
Sprawdzenie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych w zakresie posługiwania się narzędziami i środkami informatycznymi do przygotowania materiałów multimedialnych o charakterze edukacyjnym, miedzy innymi do przygotowania prezentacji multimedialnych. Opracowanie prezentacji multimedialnej, odpowiadającej konkretnym charakterystykom w jednej z zaawansowanych aplikacji informatycznych
_W_1 _W_2 _W_3
Zadanie praktyczne nr 2. Udział w kursie e-learningowym [_w_2]
Przegląd i praca z programami serwisowymi do nagrania i obróbki filmów, plików dźwiękowych, konwersji różnych typów plików i ich kompresji. Nagranie filmów o charakterze edukacyjnym, szkoleniowym, instruktażowym. Nagranie video tutorialu edukacyjnego na przykład za pomocą programu HyperCam (lub innego o podobnych funkcjach). Opracowanie zadania praktycznego na przykład: „Film promocyjny na temat mojego kursu zdalnego” lub „Videotutorial edukacyjny posługiwania się wybranym programem informatycznym”.
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
Zadanie praktyczne nr 3. Udział w kursie e-learningowym [_w_3]
Zapoznanie się z Pakietem programów Hot Potatoes do opracowania testów multimedialnych. Kreatorzy: JQuiz, JCloze, JCross, JMatch, JMix. Metodyczne aspekty projektowania i opracowania multimedialnych testów z uwzględnieniem obszaru tematycznego oraz wieku adresata. Opracowanie pakietu testów, zawierającego minimum 5 typów testów.
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
Wykonanie ćwiczeń, skierowanych na kształtowanie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych w zakresie posługiwania się narzędziami i środkami informatycznymi do przygotowania materiałów multimedialnych o charakterze edukacyjnym. Opracowanie projektu multimedialnego na jeden z tematów, zaproponowanych przez wykładowcę lub wybranego przez siebie po uzgodnieniu z wykładowcą. Przygotowanie wersji dystrybucyjnej projektu, przedstawienie do na forum. Wykonanie ćwiczeń, w zakresie kształtowania wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych skierowanych na nagranie filmu video o charakterze edukacyjnym. Nagranie videotutorialu edukacyjnego, na przykład za pomocą programu HyperCam (lub innego o podobnych charakterystykach). Opracowanie zadania praktycznego na jeden z tematów: „Film promocyjny na temat mojej szkoły” lub „Film promocyjny na temat mojej miejscowości”. Przedstawienie video na forum pod czas zajęć. Kształtowanie teoretycznej wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie opracowania testów multimedialnych. Opracowanie pakietu testów o charakterze edukacyjnym za pomocą kreatorów pakietu Hot Potatoes (lub innego programu o podobnych charakterystykach)
15
Utrwalenie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych w zakresie posługiwania się narzędziami i środkami informatycznymi do przygotowania materiałów multimedialnych o charakterze edukacyjnym, miedzy innymi do przygotowania prezentacji multimedialnych. Dobór treści merytorycznych, oraz dobór multimediów i analiza koncepcji prezentacji multimedialnej. Opracowanie i testowanie prezentacji multimedialnej, odpowiadającej konkretnym charakterystykom w jednej z zaawansowanych aplikacji informatycznych. Utrwalenie teoretycznej wiedzy i praktycznych umiejętności, indywidualna samodzielna nauka i praca w zakresie opracowania nagranie filmu video o charakterze edukacyjnym lub nagranie videotutorialu na temat zaproponowany przez prowadzącego. Analiza dostępnych na rynku programów do nagrania i obróbki plików multimedialnych, posiadanie umiejętności dokonania porównywalnej charakterystyki programów. Przedstawienie sprawozdania na forum pod czas zajęć. Utrwalenie teoretycznej wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie opracowania testów multimedialnych. Dobór treści merytorycznych, oraz dobór multimediów i analiza koncepcji pakietu testów o charakterze edukacyjnym; opracowanie ich za pomocą kreatorów pakietu Hot Potatoes (lub innego programu o podobnych charakterystykach)
15 Zadanie praktyczne nr 1. Udział w kursie e-learningowym [_w_1] Zadanie praktyczne nr 2. Udział w kursie e-learningowym [_w_2] Zadanie praktyczne nr 3. Udział w kursie e-learningowym [_w_3]
e-learning [_fs_2]
Wykonanie ćwiczeń, skierowanych na kształtowanie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych w zakresie posługiwania się narzędziami i środkami informatycznymi do przygotowania materiałów multimedialnych o charakterze edukacyjnym. Opracowanie projektu multimedialnego na jeden z tematów, zaproponowanych przez wykładowcę lub wybranego przez siebie po uzgodnieniu z wykładowcą. Przygotowanie wersji dystrybucyjnej projektu, przedstawienie do na forum. Wykonanie ćwiczeń, w zakresie kształtowania wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych skierowanych na nagranie filmu video o charakterze edukacyjnym. Nagranie videotutorialu edukacyjnego, na przykład za pomocą programu HyperCam (lub innego o podobnych charakterystykach). Opracowanie zadania praktycznego na jeden z tematów: „Film promocyjny na temat mojej szkoły” lub „Film promocyjny na temat mojej miejscowości”. Przedstawienie video na forum pod czas zajęć. Kształtowanie teoretycznej wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie opracowania testów multimedialnych. Opracowanie pakietu testów o charakterze edukacyjnym za pomocą kreatorów pakietu Hot Potatoes (lub innego programu o podobnych charakterystykach)
15
Utrwalenie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych w zakresie posługiwania się narzędziami i środkami informatycznymi do przygotowania materiałów multimedialnych o charakterze edukacyjnym, miedzy innymi do przygotowania prezentacji multimedialnych. Dobór treści merytorycznych, oraz dobór multimediów i analiza koncepcji prezentacji multimedialnej. Opracowanie i testowanie prezentacji multimedialnej, odpowiadającej konkretnym charakterystykom w jednej z zaawansowanych aplikacji informatycznych. Utrwalenie teoretycznej wiedzy i praktycznych umiejętności, indywidualna samodzielna nauka i praca w zakresie opracowania nagranie filmu video o charakterze edukacyjnym lub nagranie videotutorialu na temat zaproponowany przez prowadzącego. Analiza dostępnych na rynku programów do nagrania i obróbki plików multimedialnych, posiadanie umiejętności dokonania porównywalnej charakterystyki programów. Przedstawienie sprawozdania na forum pod czas zajęć. Utrwalenie teoretycznej wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie opracowania testów multimedialnych. Dobór treści merytorycznych, oraz dobór multimediów i analiza koncepcji pakietu testów o charakterze edukacyjnym; opracowanie ich za pomocą kreatorów pakietu Hot Potatoes (lub innego programu o podobnych charakterystykach)
15 Zadanie praktyczne nr 1. Udział w kursie e-learningowym [_w_1] Zadanie praktyczne nr 2. Udział w kursie e-learningowym [_w_2] Zadanie praktyczne nr 3. Udział w kursie e-learningowym [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)