Teoria i praktyka edukacji na odległość Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Teoria i praktyka edukacji na odległość
Kod modułu: 12-PE-WM-S1-5TPEO
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot teoria i praktyka edukacji na odległość ma umożliwić studentom zapoznanie się z krajowym i zagranicznym doświadczeniem edukacji na odległość. Wśród podstawowych celów przedmiotu są: – Kształtowanie teoretycznej wiedzy w zakresie terminologii, dotyczącej edukacji na odległość; – Zapoznanie się z modelami kształcenia na odległość, ich charakterystyką; – Analiza typologii kursów zdalnych oraz autorskiej propozycji struktury kursu zdalnego; – Kształtowanie teoretycznej wiedzy oraz praktycznych umiejętności w zakresie opracowania kursów zdalnych o charakterze edukacyjnym – Kształtowanie umiejętności w zakresie obiektywnej wszechstronnej oceny kursu zdalnego; – Kształtowanie teoretycznej wiedzy oraz praktycznych umiejętności w zakresie prowadzenia kursów zdalnych i pełnienia funkcji tutora.
Wymagania wstępne:
Posiadanie podstawowych umiejętności obsługi komputera
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K02 [4/5] KNO_K01 [4/5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; [_K_2]
K_K03 [1/5] K_K05 [2/5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela [_K_3]
K_K07 [3/5] K_K08 [4/5] KN_K02 [5/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) potrafi przetwarzać teksty, wykorzystywać arkusze kalkulacyjne, korzystać z baz danych, posługiwać się grafiką prezentacyjną, korzystać z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwać i przetwarzać informacje [_U_1]
K_U02 [2/5] K_U04 [3/5] KN_U18 [5/5]
posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi, zawodowymi, moralnymi [_U_2]
K_U05 [1/5] K_U10 [2/5]
potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych h [_U_3]
K_K01 [5/5] KN_U12 [4/5]
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi [_W_1]
K_W01 [1/5] K_W02 [2/5]
[_W_2]
K_W15 [2/5] K_W17 [1/5] K_W18 [3/5] K_W19 [3/5]
zna techniki informatyczne, przetwarzania tekstów, wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych, korzystania z baz danych, posługiwania się grafiką prezentacyjną, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji [_W_3]
KN_W15 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin z wykładów w formie testu egzaminacyjnego on-line [_w_1]
Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w zakresie modułu Egzamin w formie testu egzaminacyjnego on-line, dostępnego na platformie wydziałowej kształcenia na odległość
_W_1 _W_2 _W_3
Zadanie praktyczne w formie ukończenia opracowanego przez kolegę kursu zdalnego [_w_2]
Sprawdzenie czy student potrafi obiektywnie wszechstronnie ocenić kurs zdalny, opracowany przez koleżankę (kolegę) na podstawie zaproponowanych kryteriów oceny jakościowej i ilościowej.
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
Opracowanie kursu zdalnego [_w_3]
Sprawdzenie czy student posiada kompetencje w zakresie wykorzystania systemów zarządzania nauczaniem (CLMS) i potrafi opracować kurs zdalny w systemie MOODLE na jeden z tematów, zaproponowanych przez wykładowcę lub wybranego przez siebie i uzgodnionego z wykładowcą.
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Wykłady z tematów w zakresie wybranych zagadnień z modułu z wykorzystaniem multimediów i pomocy audiowizualnych. Kurs e-learningowy
15
Lektura uzupełniająca (w wersji drukowanej oraz elektronicznej), jej analiza; Udział w kursie e-learningowym; praca z tekstem
20 Egzamin z wykładów w formie testu egzaminacyjnego on-line [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
Udostępnienie kryteriów oceny kursu e-learningowego, wspólna analiza ich analiza pod czas zajęć. Sprawdzenie czy student potrafi obiektywnie wszechstronnie ocenić kurs zdalny, opracowany przez koleżankę (kolegę) na podstawie zaproponowanych kryteriów oceny w postaci jakościowej i ilościowej.
6
Indywidualna samodzielna, wnikliwa analiza kryteriów oceny kursu e-learningowego, udostępniona w kursie zdalnym na wydziałowej platformie kształcenia na odległość; wybór kursu zdalnego do oceny, jego analiza i przygotowanie sprawozdania, zawierającego ocenę ilościową i jakościową. Przedstawienie sprawozdania na forum pod czas zajęć.
10 Zadanie praktyczne w formie ukończenia opracowanego przez kolegę kursu zdalnego [_w_2]
e-learning [_fs_3]
Kształtowanie umiejętności w zakresie opracowania kursów zdalnych w jednym z systemów CLMS. Sprawdzenie czy student posiada kompetencje w zakresie wykorzystania systemów zarządzania nauczaniem (CLMS) i potrafi opracować kurs zdalny w systemie MOODLE na jeden z tematów, zaproponowanych przez wykładowcę lub wybranego przez siebie i uzgodnionego z wykładowcą.
24
Utrwalenie praktycznych umiejętności w zakresie opracowania kursów zdalnych w jednym z systemów CLMS (na przykładzie systemu Moodle). Indywidualne samodzielne wykonanie kursu e-learningowego na wydziałowej platformie kształcenia na odległość w zastosowaniem składowych sytemu Moodle (Lekcja, Słownik pojęć, Zadania, Testy, Ankiety, Zasoby, inne); dobór materiałów dydaktycznych do zamieszczenia w kursie, ich analiza, obróbka i zamieszczenie w kursie przez odpowiedni interfejs.
15 Opracowanie kursu zdalnego [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)