Psychologia kliniczna z elementami neurologii dziecięcej
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: | Psychologia kliniczna z elementami neurologii dziecięcej |
---|---|
Kod modułu: | 12-PE-WM-S1-3PKEN |
Kod programu: | 12-S1PE12.2014 |
Semestr: | semestr letni 2015/2016 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 1 |
Opis: | Moduł psychologia kliniczna z elementami neurologii dziecięcej ma na celu przedstawienie problematyki psychologii klinicznej, etiologii oraz charakterystyki podstawowych chorób i zaburzeń psychicznych, jak również zaznajomienie słuchaczy z podstawowymi formami udzielania pomocy psychologicznej pacjentom z rozpoznaniem psychiatrycznym. Zajęcia mają na celu ponadto wprowadzenie studentów w problemy neurologii dziecięcej oraz zwrócenie uwagi na powiązanie problemów natury psychologicznej i neurologicznej z funkcjonowaniem dziecka zarówno w środowisku rówieśniczym, jak i szkolnym czy przedszkolnym. Przedmiot dyscypliny stanowi zatem tworzenie przesłanek teoretycznych czy empirycznych do wyodrębnienia tego co jest normalne/zdrowe, od tego, co jest nienormalne/zaburzone. Celem realizowanego przedmiotu jest wskazanie różnic między przejawami normalnego/zdrowego i zaburzonego zachowania, wprowadzenie słuchaczy w zagadnienia dotyczące zaburzeń procesów psychicznych i zaburzeń zachowania, wyjaśnienie etiologii tych zaburzeń i patomechanizmu utrzymywania się różnych jednostek klinicznych, u podoża których leżą m.in. zaburzenia OUN oraz przybliżenie problematyki dotyczącej efektywnych programów profilaktykycznych i terapeutycznych. Studenci powinni opanować wiedzę z zakresu psychologii klinicznej i neurologii dziecięcej również z uwagi na fakt, iż zaburzenia psychiczne i neurologiczne w sposób istotny wpływają na osiągnięcia zawodowe i szkolne. Istotne jest, aby studenci potrafili stawiać pytania o przyczyny problemów funkcjonowania człowieka oraz wiedzieli, jak mogą reagować w sytuacjach, w których mają do czynienia z osobami dotkniętymi zaburzeniami psychicznymi i neurologicznymi. Studenci powinni mieć świadomość przyczyn natury psychologiczno-neurologicznej zaburzonego funkcjonowania osób w różnych obszarach życia (np. problemów szkolnych dzieci i młodzieży). W trakcie zajęć omówione zostaną najczęściej spotykane u osób dorosłych, dzieci i młodzieży zaburzenia psychiczne wyodrębnione w: Międzynarodowej statystycznej klasyfikacji chorób i problemów zdrowotnych (ICD-10) i/lub Podręczniku diagnostycznym i statystycznym zaburzeń psychicznych (DSM-IV) oraz szczegółowo przedstawione istotne kryteria diagnostyczne będące podstawą do wskazań terapeutycznych.
|
Wymagania wstępne: | zalecane: realizacje efektów kształcenia modułów: psychologia ogólna, psychologia rozwojowa, psychologia osobowości, psychologia społeczna |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności; jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych [_K_1] |
KN_K01 [5/5] |
jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność i odznacza się wytrwałością w realizacji wyzwań zawodowych;
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z innymi osobami oraz odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, odpowiedzialnie projektuje i wykonuje działąnia pedagogiczne;
ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami egukacyjnymi wynikającymi z zaburzeń psychicznych i chorób CUN
[_K_2] |
K_K07 [5/5] |
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji problemów z obszaru psychologii klinicznej oraz neurologii dziecięcej oraz potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii klinicznej i neurologii dziecięcej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych;
posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów z zaburzeniami psychicznymi i chorobami neurologicznymi;
wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł;
umiejętnie komunikuje się, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych zarówno z podmiotami działalności pedagogicznej, jak i psychologami i lekarzami
[_U_1] |
K_U01 [5/5] |
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii klinicznej i neurologii dziecięcej w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, wstępnego rozpoznawania problemów natury psychologicznej i neurologicznej oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do działalności pedagogicznej; posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne, potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień z obszaru psychologii klinicznej I neurologii dziecka, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku psychologii jak i neurologii [_U_2] |
K_U06 [5/5] |
posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów; potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu psychologii klinicznej i neurologii dziecięcej w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi, zawodowymi, moralnymi; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania;
posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wynikającymi z zaburzeń psychicznych i chorób neurologicznych;
potrafi indywidualizować zadania oraz dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów z zaburzeniami psychicznymi oraz chorobami CUN
[_U_3] |
K_U08 [5/5] |
zna elementarną terminologię używaną w psychologii klinicznej oraz neurologii dziecięcej, rozumie jej źródła oraz zastosowania w pracy pedagoga oraz ma podstawową wiedzę o przedmiotowym powiązaniu pedagogiki z psychologią kliniczną oraz neurologią dziecięcą
posiada wiedzę psychologiczną pozwalajacą na rozumienie mechanizmów zdrowia i choroby psychicznej oraz posiada wiedzę z zakresu symptomatologii poszczególnych jednostek nozologicznych z dziedziny psychiatrii i neurologii dziecięcej
[_W_1] |
K_W01 [5/5] |
ma uporządkowaną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych oraz medycznych podstaw kształcenia i wychowania;
posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym;
zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie psychologiczne i neurologiczne mechanizmy warunkujące te procesy
[_W_2] |
K_W03 [5/5] |
ma elementarną i uporządkowaną wiedzę na temat zagadnień z obszaru psychologii klinicznej oraz neurologii dziecięcej, która obejmuje terminologię, teorię oraz metodykę; ma elementarną wiedzę z zakresu psychologii klinicznej i neurologii dziecięcej o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej ;
posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych, u podłoża których leżą procesy psychologiczne i neurologiczne;
posoiada wiedzę odnoszącą się do specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów z zaburzeniami psychicznymi i neurologicznymi
[_W_3] |
K_W13 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
egzamin pisemny [_w_1] | Sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów oraz literatury (tak obowiązkowej, jak i uzupełniającej) |
_W_1 |
prezentacja [_w_2] | Wystąpienie ustne (prezentacja) na zajęciach. Przygotowanie prezentacji na wybrany temat i ustalony z osobą prowadzącą ćwiczenia z przedmiotu “psychologia kliniczna z elementami neurologii dziecięcej” w zespołach (ewentualnie indywidualnie). Zespół (student) opracowujący dany temat zobowiązany jest do zainicjowania i moderowania dyskusji na przygotowany temat pod opieką prowadzącego. Ocenie podlega wiedza, jaką zdobył student z zakresu psychologii klinicznej z elementami neurologii dziecięcej oraz prezentacja wybranego zagadnienia, jak również umiejętność aktywnej pracy z grupą. W prezentacji ocenie podlega merytoryczne opracowanie tematu przez studenta, rzetelność i poprawność przedstawianego zagadnienia. Po przeprowadzonej prezentacji student ma obowiązek oddać prezentację prowadzącemu oraz sprawozdanie z dyskusji.
|
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [_fs_1] | Wykład z wykorzystaniem metod audiowizualnych na temat elementarnych zagadnień dotyczących psychologii klinicznej i neurologii dziecięcej |
15 | Lektura literatury z zakresu psychologii klinicznej oraz neurologii dziecięcej |
5 |
egzamin pisemny [_w_1] |
ćwiczenia [_fs_2] | Prezentacja prac dotyczących wybranych zagadnień z obszaru psychologii klinicznej oraz neurologii dziecięcej |
15 | Zebranie materiałów i przygotowanie prezentacji |
5 |
prezentacja [_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |