Design i dziedzictwo książki: Materialne wartości książki: praktyki i wytwory. Sztuka wizualizacji
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N2BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Design i dziedzictwo książki: Materialne wartości książki: praktyki i wytwory. Sztuka wizualizacji |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-DDK-N2-MWKSW02 |
Kod programu: | W1-N2BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu studenci zdobywają wiedzę teoretyczną z zakresu sztuki wizualizacji informacji: zapoznają się z terminologią oraz faktami z historii sztuki i projektowania informacji. Zyskują orientację w tendencjach rozwoju technologii wizualnych. Uczą się dostrzegać specyfikę komunikatów wizualnych oraz analizować różnorodne aspekty oceny poziomu przekazu — osobnicze (fizjologiczne i psychologiczne), socjologiczne, technologiczne itp. — a także ich funkcjonowania w życiu społecznym. Studenci nabywają ogólną wiedzę metodyczną dotyczącą zasad projektowania graficznego, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień kompozycji, doboru kolorów, typografii oraz etapów procesu projektowania wizualnego. Zasadniczym celem ćwiczeń jest przygotowanie studentów do krytycznej analizy, a w dalszej perspektywie także do samodzielnego projektowania efektywnych przekazów wizualnych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna specyfikę wizualizacji informacji i rozumie jej rolę w komunikacji społecznej, zwłaszcza w kontekście kultury współczesnej, ale także historycznej. Rozpoznaje różne uwarunkowania procesów komunikacji wizualnej i jest świadomy ich wpływu na percepcję i recepcję informacji przez różnych użytkowników. [MWKSW02_1] |
K_W03 [4/5] |
Student zna i rozumie kluczowe pojęcia z zakresu wizualizacji informacji oraz identyfikuje obiekty, zjawiska i procesy właściwe kulturze informacyjnej. Identyfikuje komunikaty kierowane do różnych grup i obszarów życia społecznego. [MWKSW02_2] |
K_W01 [3/5] |
Student potrafi interpretować komunikaty wizualne oparte na różnych poziomach konstruktu: treści, symbolu, barwy, kontekście. Realizuje działania oparte na praktycznym wykorzystania wiedzy teoretycznej. [MWKSW02_3] |
K_U03 [5/5] |
Student jest gotów wykorzystać sztukę wizualizacji informacji do atrakcyjnego i efektywnego przedstawiania danych i informacji, przez co kreuje wizerunek nowoczesnej biblioteki, czy innej instytucji kultury. [MWKSW02_4] |
K_K02 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [MWKSW02_fs_1] | 10 |
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
MWKSW02_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |