Nowoczesna biblioteka: Design przestrzeni bibliotecznych Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N2BN19.2.2025

Nazwa modułu: Nowoczesna biblioteka: Design przestrzeni bibliotecznych
Kod modułu: W1-BN-NB-N2-DPB03
Kod programu: W1-N2BN19.2.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu studenci zdobywają pogłębioną wiedzę na temat architektury bibliotecznej oraz dawnych i współczesnych kierunków projektowania i aranżacji bibliotek w Polsce i na świecie, z uwzględnieniem aspektów funkcjonalnych i estetycznych, a także podstaw inwestycyjno-budowlanych. Ponadto studenci uzyskują wiedzę i kompetencje związane z kształtowaniem i oceną jakości przestrzeni bibliotecznej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna terminologię związaną z architekturą i designem bibliotek, w tym ich budownictwem, organizacją przestrzenną, aranżacją i wyposażeniem. Ma uporządkowaną wiedzę na temat historycznych i współczesnych kierunków rozwoju budownictwa bibliotecznego. [DPB03_01]
K_W03 [4/5]
Student rozumie uwarunkowania i specyfikę procesów inwestycyjno-budowlanych związanych z planowaniem, projektowaniem, wznoszeniem, modernizacją i arabżacją budynków oraz pomieszczeń bibliotecznych. [DPB03_02]
K_W04 [3/5]
Student zna kluczowe zasady aranżacji przestrzeni bibliotecznej i potrafi je zastosować w celu zapewnienia wysokiej jakości usług na rzecz różnych grup użytkowników oraz kreowania wizerunku biblioteki jako sprawnej instytucji kultury i wiedzy. [DPB03_03]
K_U05 [4/5]
Student umie analizować architekturę biblioteczną z uwzględnieniem różnorodnych aspektów funkcjonalnych i estetycznych. Potrafi diagnozować i formułować potrzeby i oczekiwania wobec nowych rozwiązań oraz opracować koncepcję zmian w oparciu o program funkcjonalno-użytkowy biblioteki i/lub ocenę jakości przestrzeni bibliotecznej. [DPB03_04]
K_U01 [3/5] K_U04 [4/5]
Student jest przygotowany do aktywnej współpracy z inwestorem, architektem i wykonawcą na różnych etapach realizacji prac związanych z projektowaniem i aranżacją bibliotek. [DPB03_05]
K_U07 [4/5] K_U08 [2/5]
Student dostrzega i jest w stanie rozwiązywać — samodzielnie lub we współpracy z ekspertami — problemy związane z organizacją i aranżacją fizycznej przestrzeni bibliotecznej. [DPB03_06]
K_K02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [DPB03_fs_1] 10 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie DPB03_01 DPB03_02 DPB03_03 DPB03_04 DPB03_05 DPB03_06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)