Nowoczesna biblioteka: Biblioteki publiczne dla dzieci i młodzieży Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N2BN19.2.2025

Nazwa modułu: Nowoczesna biblioteka: Biblioteki publiczne dla dzieci i młodzieży
Kod modułu: W1-BN-NB-N2-BPDM02
Kod programu: W1-N2BN19.2.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ukazuje bibliotekę publiczną jako instytucję kultury, wspierającą rozwój kulturowy i społeczny dzieci i młodzieży. Skupia się na metodach pracy bibliotekarza z młodymi użytkownikami w kontekście animacji kultury i edukacji nieformalnej. Studenci poznają zasady organizacji pracy w bibliotekach dziecięcych, metodykę działań animacyjnych oraz dobre praktyki współpracy ze środowiskiem. Celem modułu jest rozwój umiejętności praktycznego planowania i realizacji działań kulturotwórczych w bibliotece.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania bibliotek publicznych jako instytucji kultury, w kontekście pracy z dziećmi i młodzieżą. [BPDM02_01]
K_W03 [4/5]
Student potrafi analizować i dobierać treści kulturowe oraz informacje przydatne w pracy z dziećmi i młodzieżą w bibliotece. [BPDM02_02]
K_U01 [4/5]
Student potrafi diagnozować i analizować problemy w pracy z młodymi użytkownikami biblioteki oraz proponować rozwiązania. [BPDM02_03]
K_U02 [4/5]
Student potrafi projektować i wdrażać innowacyjne działania animacyjne i edukacyjne w bibliotece dziecięcej. [BPDM02_04]
K_U04 [5/5]
Student rozumie społeczne znaczenie działań biblioteki dziecięcej i podejmuje inicjatywy odpowiadające na potrzeby lokalnej społeczności. [BPDM02_05]
K_K03 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [BPDM02_fs_1] 10 Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
zaliczenie BPDM02_01 BPDM02_02 BPDM02_03 BPDM02_04 BPDM02_05
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)