Analiza fizykochemiczna materiałów dziedzictwa kulturowego
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Analiza fizykochemiczna materiałów dziedzictwa kulturowego |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-N1-OPAF03 |
Kod programu: | W1-N1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu studenci zdobędą wiedzę z zakresu chemii, fizyki, materiałoznawstwa oraz konserwacji materiałów dziedzictwa kulturowego. Praktyczne wykorzystanie metod fizykochemicznych będzie służyć ochronie i konserwacji różnorodnych obiektów dziedzictwa kulturowego. Moduł ma przede wszystkim nauczyć studentów stosować teorię w praktyce tak tak, aby potrafili dobierać i wykorzystywać metody i narzędzia z zakresu nauk przyrodniczych w ochronie i konserwacji dziedzictwa kulturowego. Wsparciem dla tego celu są aktywizujące metody nauczania oraz rozwój zdolności manualnych przy bezpośrednich pracach z obiektami dziedzictwa. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student zna w zaawansowanym stopniu terminologię i metodologię z zakresu chemii, fizyki, materiałoznawstwa i konserwatorstwa, stosując je w kontekście ochrony i analizy obiektów dziedzictwa kulturowego; ma zaawansowaną wiedzę o metodach oceniania zmian fizycznych czy chemicznych zachodzących w materiale badawczym [OPAF03_1] |
K_W02 [5/5] |
student zna obowiązujące normy prawne i zasady etyczne zarówno krajowe jak i międzynarodowe, wykorzystywanych w pracy konserwatorskiej, bibliotecznej i informacyjnej [OPAF03_2] |
K_W10 [3/5] |
student potrafi rozpoznać zniszczenia wywołane przemianami chemicznymi na obiektach dziedzictwa kulturowego oraz przeprowadzić badania chemiczne z wykorzystaniem metod instrumentalnych i analitycznych zgodnie z aktualnymi europejskimi i międzynarodowymi standardami konserwatorskimi [OPAF03_3] |
K_U02 [4/5] |
student potrafi ocenić zmiany fizyczne czy chemiczne zachodzące w materiale badawczym. Analizuje, interpretuje i opracowuje wyniki otrzymanych badań [OPAF03_4] |
K_U01 [4/5] |
student jest gotów przestrzegać zapisów kodeksów etycznych związanych z pracami konserwatorskimi materiałów dziedzictwa kulturowego, kierując się zasadami poszanowania autentyczności, integralności i wartości historycznych obiektów [OPAF03_5] |
K_K05 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [OPAF03_fs_1] | 10 |
Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
OPAF03_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |