Obsługa użytkowników o specjalnych potrzebach Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N1BN19.2.2025

Nazwa modułu: Obsługa użytkowników o specjalnych potrzebach
Kod modułu: W1-BN-N1-USP05
Kod programu: W1-N1BN19.2.2025
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł skupia się na rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych i metodycznych niezbędnych do pracy z użytkownikami o specjalnych potrzebach informacyjnych i kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami, osób wykluczonych cyfrowo, migrantów oraz innych grup wrażliwych kulturowo i językowo. Studenci poznają zasady projektowania i wdrażania dostępnych, inkluzywnych form komunikacji i usług informacyjnych, wykorzystując narzędzia cyfrowe i wiedzę o barierach komunikacyjnych. Analizują modele dostępu do informacji dostosowane do różnorodnych potrzeb użytkowników. Moduł rozwija zdolność świadomego projektowania usług zgodnych z zasadą równego dostępu do informacji i kultury.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna podstawowe bariery w dostępie do informacji i kultury oraz sposoby ich przezwyciężania w pracy z grupami wrażliwymi. [USP05​_1]
K_W09 [4/5]
Student potrafi stosować metody, techniki i środki związane z wyszukiwaniem, gromadzeniem, analizą informacji dla grup użytkowników o specjalnych potrzebach [USP05​_2]
K_U02 [3/5]
Student potrafi zaprojektować usługę lub formę komunikacji dostosowaną do potrzeb wybranej osoby ze specjalnymi potrzebami. [USP05​_3]
K_U06 [5/5]
Student wykazuje gotowość do działania na rzecz równego dostępu do informacji i kultury oraz przeciwdziałania wykluczeniu informacyjnemu. [USP05​_4]
K_K04 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [USP05_fs_1] 10 Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
zaliczenie USP05​_1 USP05​_2 USP05​_3 USP05​_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)