Literatura i kultura powszechna XX i XXI wieku
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Literatura i kultura powszechna XX i XXI wieku |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-N1-LPKW02 |
Kod programu: | W1-N1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest ukazanie literatury jako jednego z kluczowych komponentów kultury współczesnej, analizowanej w szerokim kontekście przemian społecznych, ideowych, religijnych i medialnych XX i XXI wieku. Literatura nie jest traktowana jako autonomiczny przedmiot badań, lecz jako medium kulturowe – nośnik wartości, idei i obrazów świata, który współtworzy i odzwierciedla zmieniające się kulturowe obrazy rzeczywistości. Zajęcia mają na celu wyczulenie studentów na znaczenia i wartości przekazywane w dziełach literackich uznanych za kanoniczne dla cywilizacji zachodniej oraz ich funkcjonowanie w szerszym kontekście kulturowym. Analiza tekstów literackich służy zrozumieniu procesów kulturowych i religijnych, a także mechanizmów konstruowania znaczeń w kulturze współczesnej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna i rozumie kluczowe zjawiska kulturowe XX i XXI wieku (takie jak globalizacja, sekularyzacja, postkolonializm, rozwój mediów, pamięć zbiorowa) oraz ich wpływ na kształtowanie kulturowych obrazów rzeczywistości w tekstach literackich i ich powiązań z innymi formami ekspresji kulturowej. [LPKW02_1] |
K_W08 [4/5] |
Student potrafi przeprowadzić kulturoznawczą analizę tekstu literackiego lub innego tekstu kultury pozostającego z nim w relacji (np. ekranizacji), identyfikując obecne w nim odniesienia do zjawisk charakteryzujących kulturę zachodnią. [LPKW02_2] |
K_U02 [4/5] |
Student potrafi zdobywać i zastosować wiedzę o przemianach społecznych i religijnych XX i XXI wieku do interpretacji kulturowych obrazów rzeczywistości obecnych w dziełach uznanych za kanoniczne dla kultury zachodniej.
[LPKW02_3] |
K_U08 [4/5] |
Student potrafi krytycznie ocenić rolę literatury jako medium kulturowego w procesie konstruowania tożsamości zbiorowej i reprezentacji zjawisk takich jak trauma, migracja, totalitaryzm czy eksperyment kulturowy. [LPKW02_4] |
K_U04 [4/5] |
Student jest gotów do rozwijania kompetencji kulturowych i międzykulturowych poprzez kontakt z literaturą oraz refleksji nad różnorodnością wartości, idei i narracji obecnych w kulturze współczesnej, z poszanowaniem odmiennych perspektyw światopoglądowych i religijnych.
[LPKW02_5] |
K_K01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [LPKW02_fs_2] | 10 |
Opis [a03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
LPKW02_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |