Modele indeksowania dokumentów
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Modele indeksowania dokumentów |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-N1-OPMID05 |
Kod programu: | W1-N1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest przekazanie wiedzy z zakresu organizacji informacji i technik indeksowania dokumentów. Zapoznanie studentów z klasycznymi i nowoczesnymi metodami indeksowania. Nauka projektowania i oceny systemów indeksujących oraz przekazanie praktyczneych umiejętności wykorzystywania narzędzi do indeksowania i wyszukiwania informacji. Studenci poznają różne modele indeksowania dokumentów. W ramach zajęć studenci sporządzają opisy przedmiotowe dokumentów w różnych językach indeksowania. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student umie analizować treść, tworzyć poprawne deskryptory zgodne z zasadami wybranego języka oraz stosować języki kontrolowane i półkontrolowane w różnych systemach informacyjnych. [OPMID05_4] |
K_U03 [5/5] |
Student jest otwarty na nowe rozwiązania w indeksowaniu informacji i dokumentów, rozumie potrzebę ich rozwoju w kontekście zmieniających się technologii i oczekiwań użytkowników. Potrafi identyfikować wyzwania związane z reprezentacją treści, dostrzega znaczenie współpracy ze środowiskiem specjalistów informacji oraz uczestnictwa w projektach służących poprawie dostępu do informacji, także z wykorzystaniem otwartych danych, AI i technologii semantycznych. [OPMID05_5] |
K_K02 [2/5] |
Student ma zaawansowaną wiedzę na temat języków haseł przedmiotowych o zasięgu międzynarodowym, ich struktury, zasad tworzenia i zastosowania w organizacji oraz wyszukiwaniu informacji. Rozumie ich rolę w standaryzacji opisu dokumentów, interoperacyjności systemów informacyjnych oraz znaczenie kontekstu kulturowego i językowego w środowiskach wielojęzycznych. [OPMID05_1] |
K_W02 [4/5] |
Student zna strukturę i funkcje wybranych języków informacyjno-wyszukiwawczych (m.in. tezaurusów, słowników haseł przedmiotowych, klasyfikacji systematycznych) oraz zasady ich stosowania w indeksowaniu i wyszukiwaniu informacji. Rozumie współczesne kierunki rozwoju w opracowaniu zbiorów, w tym znaczenie technologii semantycznych, danych powiązanych, klasyfikacji fasetowej oraz modeli opisu opartych na encjach i relacjach (IFLA LRM, RDA). [OPMID05_2] |
K_W05 [4/5] |
Student potrafi samodzielnie przygotować charakterystyki wyszukiwawcze dokumentów, dobierając odpowiednie języki opisu rzeczowego (np. słowniki haseł, tezaurusy, klasyfikacje systematyczne, systemy fasetowe) do rodzaju dokumentu i potrzeb użytkownika. [OPMID05_3] |
K_U04 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [OPMID05_fs_1] | 10 |
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
OPMID05_4 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |