Metodyka pracy z czytelnikiem Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N1BN19.2.2025

Nazwa modułu: Metodyka pracy z czytelnikiem
Kod modułu: W1-BN-N1-MPC03
Kod programu: W1-N1BN19.2.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ukazuje pracę z czytelnikiem jako proces kulturotwórczy i edukacyjny, oparty na współczesnych formach uczestnictwa w kulturze. Obejmuje zagadnienia promocji czytelnictwa, animacji kultury oraz organizacji działań angażujących odbiorców w bibliotekach jako instytucjach kultury. Szczególny nacisk położony jest na metody wspierające rozwój kompetencji czytelniczych, kulturowych i społecznych w pracy z różnorodnymi grupami użytkowników. Studenci poznają praktyczne narzędzia animacyjne i edukacyjne, umożliwiające projektowanie działań dostosowanych do lokalnego kontekstu, przemian społecznych i wyzwań komunikacyjnych współczesności. Czytelnik traktowany jest jako aktywny uczestnik życia kulturalnego i partner w tworzeniu oferty instytucji.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu genezy i współczesnych kierunków rozwoju pracy z czytelnikiem w bibliotece w Polsce i za granicą [MPC03​_1]
K_W03 [4/5]
Student zna współczesne koncepcje uczestnictwa w kulturze oraz metody wspierania rozwoju kompetencji czytelniczych i kulturowych w pracy z użytkownikami bibliotek. [MPC03​_2]
K_W02 [4/5]
Student potrafi zaprojektować działania animacyjne i edukacyjne promujące czytelnictwo i kulturę. [MPC03​_3]
K_U06 [5/5]
Potrafi opracować scenariusz imprezy bibliotecznej i zajęć edukacyjnych w bibliotekach. Umie wykorzystać niekonwencjonalne metody i formy pracy z czytelnikiem [MPC03​_4]
K_U07 [3/5]
Student wykazuje gotowość do kształtowania oferty biblioteki jako przestrzeni otwartej na potrzeby społeczności lokalnej. [MPC03​_5]
K_U05 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [MPC03_fs_1] 10 Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
zaliczenie MPC03​_1 MPC03​_2 MPC03​_5
laboratorium [MPC03_fs_2] 10 Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
zaliczenie MPC03​_3 MPC03​_4 MPC03​_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)