Metodyka pracy z czytelnikiem
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Metodyka pracy z czytelnikiem |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-N1-MPC03 |
Kod programu: | W1-N1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ukazuje pracę z czytelnikiem jako proces kulturotwórczy i edukacyjny, oparty na współczesnych formach uczestnictwa w kulturze. Obejmuje zagadnienia promocji czytelnictwa, animacji kultury oraz organizacji działań angażujących odbiorców w bibliotekach jako instytucjach kultury. Szczególny nacisk położony jest na metody wspierające rozwój kompetencji czytelniczych, kulturowych i społecznych w pracy z różnorodnymi grupami użytkowników. Studenci poznają praktyczne narzędzia animacyjne i edukacyjne, umożliwiające projektowanie działań dostosowanych do lokalnego kontekstu, przemian społecznych i wyzwań komunikacyjnych współczesności. Czytelnik traktowany jest jako aktywny uczestnik życia kulturalnego i partner w tworzeniu oferty instytucji. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu genezy i współczesnych kierunków rozwoju pracy z czytelnikiem w bibliotece w Polsce i za granicą [MPC03_1] |
K_W03 [4/5] |
Student zna współczesne koncepcje uczestnictwa w kulturze oraz metody wspierania rozwoju kompetencji czytelniczych i kulturowych w pracy z użytkownikami bibliotek. [MPC03_2] |
K_W02 [4/5] |
Student potrafi zaprojektować działania animacyjne i edukacyjne promujące czytelnictwo i kulturę. [MPC03_3] |
K_U06 [5/5] |
Potrafi opracować scenariusz imprezy bibliotecznej i zajęć edukacyjnych w bibliotekach. Umie wykorzystać niekonwencjonalne metody i formy pracy z czytelnikiem [MPC03_4] |
K_U07 [3/5] |
Student wykazuje gotowość do kształtowania oferty biblioteki jako przestrzeni otwartej na potrzeby społeczności lokalnej. [MPC03_5] |
K_U05 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [MPC03_fs_1] | 10 |
Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] |
zaliczenie |
MPC03_1 |
laboratorium [MPC03_fs_2] | 10 |
Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] |
zaliczenie |
MPC03_3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |