Literatura i kultura polska po 1918 r.
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Literatura i kultura polska po 1918 r. |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-N1-LKP01 |
Kod programu: | W1-N1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł koncentruje się na analizie tekstów literackich powstałych po 1918 roku jako świadectw i nośników przemian kulturowych, społecznych i religijnych XX i XXI wieku. Literatura traktowana jest nie jako przedmiot badań literaturoznawczych, lecz jako źródło kulturoznawcze, pozwalające zrozumieć procesy tożsamościowe, ideowe i światopoglądowe w kontekście historii, religii i kultury. Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny i służą rozwijaniu kompetencji interpretacyjnych oraz krytycznego myślenia w obszarze nauk o kulturze i religii. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student jest gotów do krytycznej refleksji nad sposobami, jakie literatura ujawnia i problematyzuje zjawiska obecne w literaturze i kulturze po 1918 r. m. in. takie jak: wykluczenie, przemoc symboliczna, sekularyzacja czy konflikty tożsamościowe. [LKP01_5] |
K_K02 [4/5] |
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat wybranych zjawisk kulturowych XX i XXI wieku oraz ich reprezentacji w tekstach literackich, rozumiejąc literaturę jako źródło wiedzy o przemianach społecznych, religijnych i światopoglądowych. [LKP01_1] |
K_W08 [5/5] |
Student potrafi analizować teksty literackie jako reakcję na doświadczenia graniczne XX wieku, takie jak wojna, przemoc systemowa czy przesiedlenia. [LKP01_2] |
K_U02 [4/5] |
Student umie rozpoznać i zinterpretować obecność motywów religijnych, duchowych i egzystencjalnych w literaturze w kontekście przemian kulturowych i światopoglądowych. [LKP01_3] |
K_U04 [4/5] |
Student potrafi wskazać, w jaki sposób literatura podejmuje tematykę tożsamości kulturowej, narodowej, płciowej czy religijnej w zmieniających się realiach społecznych. [LKP01_4] |
K_U08 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [LKP01_fs_1] | 10 |
Opis [a03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
LKP01_5 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |