Technokultura
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S2BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Technokultura |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-S2-TK04 |
Kod programu: | W1-S2BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z głównymi koncepcjami i zjawiskami dotyczącymi wpływu technologii cyfrowych na kulturę współczesną. Moduł rozwija umiejętność krytycznej analizy przemian kulturowych zachodzących w społeczeństwie sieci, ze szczególnym uwzględnieniem nowych modeli uczestnictwa, tworzenia i dystrybucji treści oraz transformacji instytucji kultury. Treści kształcenia obejmują definicje i wybrane teorie technokultury, omawianie kultury konwergencji i prosumpcji, a także rolę platform cyfrowych w kształtowaniu komunikacji i praktyk kulturowych. Szczególna uwaga poświęcona jest zmianom w organizacji wiedzy oraz procesom pamięci zbiorowej w środowisku cyfrowym. Studenci zapoznają się z przykładami projektów i badań dotyczących kultury cyfrowej oraz analizują przemiany instytucji kultury pod wpływem technologii informacyjnych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student charakteryzuje główne koncepcje i debaty naukowe dotyczące wpływu technologii cyfrowych na współczesne praktyki kulturowe i społeczne. [TK04_01] |
K_W02 [4/5] |
Student wyjaśnia relacje między badaniami nad kulturą cyfrową a teoriami komunikacji społecznej i mediami. [TK04_02] |
K_W04 [3/5] |
Student rozpoznaje i analizuje kluczowe wyzwania cywilizacyjne związane z transformacją kultury w środowisku cyfrowym. [TK04_03] |
K_W08 [3/5] |
Student selekcjonuje i interpretuje literaturę naukową oraz przykłady projektów dotyczących technokultury i kultury cyfrowej. [TK04_04] |
K_U03 [3/5] |
Student wykazuje gotowość do krytycznej refleksji nad własną wiedzą oraz postawami wobec zjawisk kultury cyfrowej i wpływu technologii na społeczeństwo. [TK04_05] |
K_K01 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [TK04_fs_1] | 30 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
TK04_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |