Praktyka zawodowa nauczycielska ciągła w szkole podstawowej
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025
| Nazwa modułu: | Praktyka zawodowa nauczycielska ciągła w szkole podstawowej |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FP-PN-S1-PZNSP |
| Kod programu: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł: Praktyka zawodowa nauczycielska ciągła w szkole podstawowej stanowi integralną część procesu kształcenia studentów i studentek przygotowujących się do wykonywania nauczyciela / nauczycielki języka polskiego. W trakcie praktyki studentka/student obserwują lekcje języka polskiego w klasach IV-VIII prowadzone przez nauczycielkę opiekunkę / nauczyciela opiekuna praktyk oraz – w obecności opiekunki / opiekuna praktyk – samodzielnie prowadzą pierwsze lekcje próbne. Studentki i studenci sprawdzają prace uczniów (np. wypracowania, sprawdziany, dyktanda). Mają możliwość zastosować w praktyce zdobyte na zajęciach akademickich wiadomości I umiejętności, pogłębić swoją wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, dydaktyczną, udoskonalić umiejętności oraz nabyć nowe kompetencje istotne w pracy nauczyciela polonisty. W trakcie praktyk studentki i studenci obserwują także zajęcia pozalakcyjne, uczestniczą w wydarzeniach szkolnych. Zadaniem praktykantki / praktykanta jest również zapoznanie się z prawem szkolnym, z pracą rady pedagogicznej, rady rodziców, pracą wychowawcy klasy oraz sposobem prowadzenia dokumentacji szkolnej przez polonistkę / polonistę. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna i rozumie w stopniu pogłębionym zadania dydaktyczne realizowane w klasach IV–VIII szkoły podstawowej w zakresie nauczania języka polskiego [01] |
KN.2023_W01 [4/5] |
zna i rozumie w stopniu pogłębionym sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły podstawowej, zwłaszcza w zakresie nauczania języka polskiego [02] |
KN.2023_W02 [4/5] |
zna i rozumie w stopniu pogłębionym rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole podstawowej w związku z nauczaniem języka polskiego [03] |
KN.2023_W03 [4/5] |
potrafi w stopniu pogłębionym wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela języka polskiego w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, jego interakcji z uczniami klas IV–VIII oraz sposobu planowania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej) [04] |
KN.2023_W04 [4/5] |
potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji języka polskiego w klasach IV–VIII szkoły podstawowej [05] |
KN.2023_W05 [4/5] |
potrafi w stopniu pogłębionym analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie ciągłych praktyk zawodowych nauczycielskich w zakresie przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej [06] |
K_K03 [3/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do dostatecznie skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami języka polskiego w klasach IV–VIII w szkoły podstawowej w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej dotyczącej nauczania języka polskiego oraz rozwijania umiejętności wychowawczych [07] |
KN.2023_W07 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| praktyka [PRAKT] | 60 |
Praktyka [e05] |
zaliczenie |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||