Konwersatorium teoretycznoliterackie II
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025
| Nazwa modułu: | Konwersatorium teoretycznoliterackie II |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FP-S1-KT.2 |
| Kod programu: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 1 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Konwersatorium teoretycznoliterackie II stanowi kontynuację, rozwinięcie oraz uzupełnienie wiedzy i umiejętności dotyczących teorii dzieła literackiego. W trakcie realizacji modułu osoby uczestniczące analizują problematykę związaną z pojęciami teoretycznoliterackimi takimi jak: genologia literacka, rozwój i ewolucja gatunków, tradycja literacka, proces historyczny w porządku synchronicznym i diachronicznym, dialogowość i intertekstualność, sposoby nawiązań, tj. aluzja, cytat, stylizacja, parafraza, pastisz itp., dzięki czemu będą mogły w pogłębiony sposób dostrzegać związki literatury polskiej z innymi literaturami oraz innymi tekstami kultury. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna podstawy teoretyczne, terminologię oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla teorii dzieła literackiego [01] |
K_W04 [4/5] |
poznaje i rozumie wpływ innych kultur na literaturę i język polski, ponadto rozumie związki i zależności pomiędzy różnymi literaturami, kulturami i kodami komunikacyjnymi wyrażające się szczególnie przez zjawiska takie jak intertekstualność, dialogowość, zróżnicowane sposoby nawiązań i transpozycji (także transmedialne) [02] |
K_W06 [4/5] |
potrafi merytorycznie argumentować i wyprowadzać obserwacje interpretacyjne na podstawie i z wykorzystaniem poznanych narzędzi analitycznych na poziomie zaawansowanym [03] |
K_U02 [4/5] |
jest gotów samodzielnie pozyskiwać i w świadomy, krytyczny sposób opracowywać informacje istotne dla dyskutowanych na zajęciach tekstów [04] |
K_U06 [4/5] |
jest gotów do świadomego i krytycznego uczestnictwa w obiegu informacji i wiedzy o tekstach literatury polskiej w ich wzajemnym powiązaniem z literaturami innych krajów [05] |
K_K02 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| konwersatorium [K] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||