Śródroczna praktyka zawodowa nauczycielska w szkole podstawowej Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025

Nazwa modułu: Śródroczna praktyka zawodowa nauczycielska w szkole podstawowej
Kod modułu: W1-FP-PN-S1-SPNSP
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł przygotowuje do wykonywania zawodu nauczyciela polonisty w szkole podstawowej. Studentki i studenci uczestniczą w lekcjach w szkole podstawowej, omawiają je z nauczycielką polonistką / nauczycielem polonistą (rozmowa przedhospitacyjna i hospitacyjna), prowadzącym zajęcia oraz z grupą. W ramach zajęć obserwują lekcje w szkole podstawowej w klasach IV–VIII (jawna obserwacja nieuczestnicząca kontrolowana), dzięki czemu w stopniu ogólnym poznają w działaniu strukturę i cele lekcji (ich planowanie, sposób realizacji I weryfikacji), praktyczne zastosowanie metod i form pracy, wykorzystanie środków dydaktycznych. Studentki i studenci przygotowują rozwiązania sytuacji dydaktycznych / segmentów lekcji, a następnie omawiają je z nauczycielem akademickim i pozostałymi studentami w grupie (rozmowa pohospitacyjna / rozmowa pohospitacyjno-metodyczna). Mają możliwość w zakresie ogólnym zastosować zdobytą wiedzę w praktyce, przećwiczyć umiejętności nabyte w trakcie kształcenia akademickiego oraz zdobyć nowe (w zakresie pracy dydaktycznej i wychowawczej). Dzięki uczestnictwu w zajęciach studentki i studenci poznają w stopniu ogólnym praktyczne podstawy zawodu nauczyciela, warsztat nauczyciela polonisty.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie w stopniu ogólnym zadania dydaktyczne realizowane w klasach IV–VIII szkoły podstawowej w zakresie nauczania języka polskiego [01]
KN.2023_W01 [3/5]
zna i rozumie w stopniu ogólnym sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły podstawowej, zwłaszcza w zakresie nauczania języka polskiego [02]
KN.2023_W02 [3/5]
zna i rozumie w stopniu ogólnym rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole podstawowej w związku z nauczaniem języka polskiego [03]
KN.2023_W03 [2/5]
potrafi w stopniu ogólnym wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela języka polskiego w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, jego interakcji z uczniami klas IV–VIII oraz sposobu planowania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej) [04]
KN.2023_W04 [3/5]
potrafi w stopniu ogólnym analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie ciągłych praktyk zawodowych nauczycielskich w zakresie przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej [05]
KN.2023_W05 [3/5]
jest gotów do dostatecznie skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami języka polskiego w klasach IV–VIII w szkoły podstawowej w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej dotyczącej nauczania języka polskiego oraz rozwijania umiejętności wychowawczych [06]
K_K03 [3/5] KN.2023_W06 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [Wr] 30 Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praktyka [e05] 
zaliczenie 01 02 03 04 05 06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)