Śródroczna praktyka zawodowa nauczycielska w szkole podstawowej
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025
| Nazwa modułu: | Śródroczna praktyka zawodowa nauczycielska w szkole podstawowej |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FP-PN-S1-SPNSP |
| Kod programu: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł przygotowuje do wykonywania zawodu nauczyciela polonisty w szkole podstawowej. Studentki i studenci uczestniczą w lekcjach w szkole podstawowej, omawiają je z nauczycielką polonistką / nauczycielem polonistą (rozmowa przedhospitacyjna i hospitacyjna), prowadzącym zajęcia oraz z grupą. W ramach zajęć obserwują lekcje w szkole podstawowej w klasach IV–VIII (jawna obserwacja nieuczestnicząca kontrolowana), dzięki czemu w stopniu ogólnym poznają w działaniu strukturę i cele lekcji (ich planowanie, sposób realizacji I weryfikacji), praktyczne zastosowanie metod i form pracy, wykorzystanie środków dydaktycznych. Studentki i studenci przygotowują rozwiązania sytuacji dydaktycznych / segmentów lekcji, a następnie omawiają je z nauczycielem akademickim i pozostałymi studentami w grupie (rozmowa pohospitacyjna / rozmowa pohospitacyjno-metodyczna). Mają możliwość w zakresie ogólnym zastosować zdobytą wiedzę w praktyce, przećwiczyć umiejętności nabyte w trakcie kształcenia akademickiego oraz zdobyć nowe (w zakresie pracy dydaktycznej i wychowawczej). Dzięki uczestnictwu w zajęciach studentki i studenci poznają w stopniu ogólnym praktyczne podstawy zawodu nauczyciela, warsztat nauczyciela polonisty. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna i rozumie w stopniu ogólnym zadania dydaktyczne realizowane w klasach IV–VIII szkoły podstawowej w zakresie nauczania języka polskiego [01] |
KN.2023_W01 [3/5] |
zna i rozumie w stopniu ogólnym sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły podstawowej, zwłaszcza w zakresie nauczania języka polskiego [02] |
KN.2023_W02 [3/5] |
zna i rozumie w stopniu ogólnym rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole podstawowej w związku z nauczaniem języka polskiego [03] |
KN.2023_W03 [2/5] |
potrafi w stopniu ogólnym wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela języka polskiego w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, jego interakcji z uczniami klas IV–VIII oraz sposobu planowania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej) [04] |
KN.2023_W04 [3/5] |
potrafi w stopniu ogólnym analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie ciągłych praktyk zawodowych nauczycielskich w zakresie przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej [05] |
KN.2023_W05 [3/5] |
jest gotów do dostatecznie skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami języka polskiego w klasach IV–VIII w szkoły podstawowej w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej dotyczącej nauczania języka polskiego oraz rozwijania umiejętności wychowawczych [06] |
K_K03 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| warsztat [Wr] | 30 |
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praktyka [e05] |
zaliczenie |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||