Dydaktyka języka i literatury w szkole podstawowej II Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025

Nazwa modułu: Dydaktyka języka i literatury w szkole podstawowej II
Kod modułu: W1-FP-PN-S1-DJLSP.2
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł przygotowuje studentki i studentów do nauczania języka polskiego w szkole podstawowej: uzupełnia i poszerza wiedzę oraz uzupełnia i doskonali umiejętności, które studentki i studenci zdobyli, realizując moduł 1. (Dydaktyka języka i literatury polskiej w zakresie SP I). Studentki i studenci zdobywają wiedzę i umiejętności zarówno z zakresu dydaktyki literatury (między innymi na temat roli tekstów dla dzieci, budowania czytelniczych pasji dziecka, rozmowy o książce jako przygotowanie do świadomego odbioru literatury), jak i z zakresu dydaktyki języka (między innymi dotyczące krótkich i długich form wypowiedzi kształconych w klasach IV-VIII szkoły podstawowej, komunikacji językowej i kultury języka, bogacenia zasobu leksykalnego uczniów). Omawiają zagadnienia integrujące kształcenie literackie i językowe: ocena i ocenianie; błędy popełniane przez uczniów (klasyfikacja, reedukacja); kontrola i poprawa pisemnych prac uczniowskich oraz wypowiedzi ustnych. Studentki i studenci będą projektować fragmenty lekcji i całe lekcje oraz inne działania dydaktyczne. Pozwoli to na sprawdzenie operatywności zdobytej wiedzy i stopnia opanowania umiejętności.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie w stopniu pogłębionym metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu język polski błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [01]
KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_W05 [4/5] KN.2023_W06 [4/5]
zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej: wycieczki, zajęcia terenowe, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową [02]
KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_W06 [4/5]
zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny [03]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W03 [3/5] KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W05 [3/5]
zna i rozumie egzaminy kończące drugi etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej [04]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W03 [3/5] KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W05 [3/5]
zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście przedmiotu język polski na drugim etapie edukacyjnym oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się języka polskiego; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności [05]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W03 [3/5] KN.2023_W06 [3/5]
zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [06]
KN.2023_W09 [4/5] KN.2023_W10 [4/5] KN.2023_W11 [4/5]
potrafi w stopniu pogłębionym dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [07]
KN.2023_U06 [4/5] KN.2023_U07 [4/5] KN.2023_U08 [4/5] KN.2023_U09 [4/5]
potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu [08]
KN.2023_U06 [3/5]
potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów [09]
KN.2023_U06 [3/5]
potrafi rozpoznać typowe dla przedmiotu język polski błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym [10]
KN.2023_U04 [3/5] KN.2023_U06 [3/5]
potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia [11]
KN.2023_U04 [3/5] KN.2023_U06 [3/5]
jest gotów w stopniu pogłębionym do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [12]
KN.2023_KS01 [4/5] KN.2023_KS03 [4/5]
jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów [13]
KN.2023_KS05 [4/5]
jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [14]
KN.2023_KS02 [3/5] KN.2023_KS03 [3/5] KN.2023_KS04 [3/5] KN.2023_KS05 [3/5] KN.2023_KS06 [3/5] KN.2023_KS07 [3/5]
jest gotów w stopniu pogłębionym do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia [15]
KN.2023_KS01 [4/5] KN.2023_KS02 [4/5] KN.2023_KS03 [4/5]
jest gotów w stopniu pogłębionym do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu [16]
KN.2023_KS01 [4/5] KN.2023_KS07 [4/5]
jest gotów w stopniu pogłębionym do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [17]
KN.2023_KS04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [L] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Projektowanie [e04] 
Obserwacja [e06] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17
wykład [W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin 06 07 08 09
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)