Dydaktyka języka i literatury w szkole podstawowej II
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025
| Nazwa modułu: | Dydaktyka języka i literatury w szkole podstawowej II |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FP-PN-S1-DJLSP.2 |
| Kod programu: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł przygotowuje studentki i studentów do nauczania języka polskiego w szkole podstawowej: uzupełnia i poszerza wiedzę oraz uzupełnia i doskonali umiejętności, które studentki i studenci zdobyli, realizując moduł 1. (Dydaktyka języka i literatury polskiej w zakresie SP I).
Studentki i studenci zdobywają wiedzę i umiejętności zarówno z zakresu dydaktyki literatury (między innymi na temat roli tekstów dla dzieci, budowania czytelniczych pasji dziecka, rozmowy o książce jako przygotowanie do świadomego odbioru literatury), jak i z zakresu dydaktyki języka (między innymi dotyczące krótkich i długich form wypowiedzi kształconych w klasach IV-VIII szkoły podstawowej, komunikacji językowej i kultury języka, bogacenia zasobu leksykalnego uczniów). Omawiają zagadnienia integrujące kształcenie literackie i językowe: ocena i ocenianie; błędy popełniane przez uczniów (klasyfikacja, reedukacja); kontrola i poprawa pisemnych prac uczniowskich oraz wypowiedzi ustnych.
Studentki i studenci będą projektować fragmenty lekcji i całe lekcje oraz inne działania dydaktyczne. Pozwoli to na sprawdzenie operatywności zdobytej wiedzy i stopnia opanowania umiejętności.
|
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna i rozumie w stopniu pogłębionym metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu język polski błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [01] |
KN.2023_W04 [4/5] |
zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej: wycieczki, zajęcia terenowe, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową [02] |
KN.2023_W04 [4/5] |
zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny [03] |
KN.2023_W02 [3/5] |
zna i rozumie egzaminy kończące drugi etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej [04] |
KN.2023_W02 [3/5] |
zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście przedmiotu język polski na drugim etapie edukacyjnym oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się języka polskiego; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności [05] |
KN.2023_W02 [3/5] |
zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [06] |
KN.2023_W09 [4/5] |
potrafi w stopniu pogłębionym dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [07] |
KN.2023_U06 [4/5] |
potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu [08] |
KN.2023_U06 [3/5] |
potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów [09] |
KN.2023_U06 [3/5] |
potrafi rozpoznać typowe dla przedmiotu język polski błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym
[10] |
KN.2023_U04 [3/5] |
potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia [11] |
KN.2023_U04 [3/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [12] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów [13] |
KN.2023_KS05 [4/5] |
jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [14] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia [15] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu [16] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [17] |
KN.2023_KS04 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| laboratorium [L] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Projektowanie [e04] Obserwacja [e06] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
01 |
| wykład [W] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
06 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||