Teaching language and literature in primary school I
Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S1FP19.2.2025
| Module name: | Teaching language and literature in primary school I |
|---|---|
| Module code: | W1-FP-PN-S1-DJLSP.1 |
| Programme code: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semester: | summer semester 2026/2027 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | course work |
| ECTS credits: | 3 |
| Purpose and description of the content of education: | W ramach zajęć z modułu studenci i studentki poznają oraz analizują podstawę programową, programy i podręczniki do nauczania języka polskiego. Uczą się określać funkcje podręczników i wybierać pod kątem przydatności dla efektywnego uczenia komunikacji, a także oceniać ich czytelność. Uczą się rozróżniać modele podręczników kształcenia językowego i oceniać je ze względu na możliwość wykorzystania na lekcjach języka polskiego. Zdobywają ogólną wiedzę na temat specyfiki wybranych metod polonistycznych, różnych sposobów wyznaczania i formułowania celów kształcenia. Poznają także strukturę różnych typów lekcji i sposoby ich zapisu. W czasie zajęć uczą się przekładać nowoczesne metodologie językoznawcze i literaturoznawcze na strategie nauczania w szkole. W czasie zajęć studentki i studenci diagnozują sytuacje komunikacyjne na lekcjach języka polskiego, poznają style komunikacji i ich wpływ na jakość procesu nauczania – uczenia się.
Projektowanie lekcji/ fragmentów lekcji (w grupie studenckiej), sytuacji motywacyjnych i problemowych pozwala na sprawdzenie operatywności zdobytej wiedzy.
|
| List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
zna i rozumie miejsce przedmiotu język polski w ramowych planach nauczania na drugim etapie edukacyjnym [01] |
KN.2023_W01 [3/5] |
zna i rozumie podstawę programową kształcenia ogólnego dla przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu język polski na drugim etapie edukacyjnym, przedmiot język polski w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu język polski na drugim etapie edukacyjnym [02] |
KN.2023_W01 [3/5] |
zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania języka polskiego w klasach IV–VIII szkoły podstawowej – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału [03] |
KN.2023_W01 [3/5] |
zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów drugiego etapu edukacyjnego i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych na języku polskim; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [04] |
KN.2023_W02 [3/5] |
zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania języka polskiego na drugim etapie edukacyjnym, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej [05] |
KN.2023_W06 [3/5] |
zna i rozumie ogólnym metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu język polski błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [06] |
KN.2023_W04 [3/5] |
zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów [07] |
KN.2023_W07 [3/5] |
zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do przedmiotu język polski, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [08] |
KN.2023_W08 [3/5] |
zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela polonisty; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia polonistycznego oraz ich ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej [09] |
KN.2023_W04 [3/5] |
zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się przedmiotu język polski i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy [10] |
KN.2023_W08 [3/5] |
potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej dla drugiego etapu edukacyjnego, oraz z kompetencjami kluczowymi [11] |
KN.2023_U06 [3/5] |
potrafi przeanalizować rozkład materiału dla przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej [12] |
KN.2023_U04 [3/5] |
potrafi identyfikować powiązania treści przedmiotu język polski na drugim etapie edukacyjnym z innymi treściami nauczania [13] |
KN.2023_U03 [3/5] |
potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [14] |
KN.2023_U06 [3/5] |
potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy [15] |
KN.2023_U01 [3/5] |
potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [16] |
KN.2023_U07 [3/5] |
potrafi w stopniu ogólnym dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [17] |
KN.2023_U06 [3/5] |
jest gotów w zakresie ogólnym do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [18] |
KN.2023_KS01 [3/5] |
jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [19] |
KN.2023_KS04 [3/5] |
jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej [20] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
jest gotów do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [21] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
jest gotów w stopniu ogólnym do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia [22] |
KN.2023_KS01 [3/5] |
jest gotów w stopniu ogólnym do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu [23] |
KN.2023_KS01 [3/5] |
jest gotów w stopniu ogólnym do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [24] |
KN.2023_KS04 [3/5] |
| Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
|---|---|---|---|---|
| laboratory classes [L] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] Screen presentation [c07] Working with a programmed textbook [d02] Creation/production – creative workshop [e03] Project scheduling [e04] Observation [e06] Individual work with a text [f02] Conceptual work [f03] |
course work |
01 |
| lecture [W] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Problem-based lecture [b01] Lecture-discussion [b02] |
course work |
01 |
| The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
|---|---|---|
| Name | Category | Description |
| Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
| Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
| Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
| Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
| Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||