Teaching language and literature in primary school I Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S1FP19.2.2025

Module name: Teaching language and literature in primary school I
Module code: W1-FP-PN-S1-DJLSP.1
Programme code: W1-S1FP19.2.2025
Semester: summer semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
W ramach zajęć z modułu studenci i studentki poznają oraz analizują podstawę programową, programy i podręczniki do nauczania języka polskiego. Uczą się określać funkcje podręczników i wybierać pod kątem przydatności dla efektywnego uczenia komunikacji, a także oceniać ich czytelność. Uczą się rozróżniać modele podręczników kształcenia językowego i oceniać je ze względu na możliwość wykorzystania na lekcjach języka polskiego. Zdobywają ogólną wiedzę na temat specyfiki wybranych metod polonistycznych, różnych sposobów wyznaczania i formułowania celów kształcenia. Poznają także strukturę różnych typów lekcji i sposoby ich zapisu. W czasie zajęć uczą się przekładać nowoczesne metodologie językoznawcze i literaturoznawcze na strategie nauczania w szkole. W czasie zajęć studentki i studenci diagnozują sytuacje komunikacyjne na lekcjach języka polskiego, poznają style komunikacji i ich wpływ na jakość procesu nauczania – uczenia się. Projektowanie lekcji/ fragmentów lekcji (w grupie studenckiej), sytuacji motywacyjnych i problemowych pozwala na sprawdzenie operatywności zdobytej wiedzy.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna i rozumie miejsce przedmiotu język polski w ramowych planach nauczania na drugim etapie edukacyjnym [01]
KN.2023_W01 [3/5]
zna i rozumie podstawę programową kształcenia ogólnego dla przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu język polski na drugim etapie edukacyjnym, przedmiot język polski w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu język polski na drugim etapie edukacyjnym [02]
KN.2023_W01 [3/5] KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W03 [3/5] KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W05 [3/5]
zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania języka polskiego w klasach IV–VIII szkoły podstawowej – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału [03]
KN.2023_W01 [3/5] KN.2023_W07 [3/5]
zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów drugiego etapu edukacyjnego i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych na języku polskim; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [04]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W03 [3/5] KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W05 [3/5] KN.2023_W09 [3/5]
zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania języka polskiego na drugim etapie edukacyjnym, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej [05]
KN.2023_W06 [3/5] KN.2023_W07 [3/5] KN.2023_W08 [3/5]
zna i rozumie ogólnym metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu język polski błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [06]
KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W05 [3/5] KN.2023_W06 [4/5]
zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów [07]
KN.2023_W07 [3/5] KN.2023_W08 [3/5]
zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do przedmiotu język polski, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [08]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5] KN.2023_W10 [3/5]
zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela polonisty; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia polonistycznego oraz ich ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej [09]
KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W05 [3/5] KN.2023_W10 [3/5] KN.2023_W11 [3/5]
zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się przedmiotu język polski i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy [10]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5] KN.2023_W10 [3/5]
potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej dla drugiego etapu edukacyjnego, oraz z kompetencjami kluczowymi [11]
KN.2023_U06 [3/5]
potrafi przeanalizować rozkład materiału dla przedmiotu język polski w klasach IV–VIII szkoły podstawowej [12]
KN.2023_U04 [3/5]
potrafi identyfikować powiązania treści przedmiotu język polski na drugim etapie edukacyjnym z innymi treściami nauczania [13]
KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U05 [3/5]
potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [14]
KN.2023_U06 [3/5]
potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy [15]
KN.2023_U01 [3/5] KN.2023_U02 [3/5] KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U08 [3/5]
potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [16]
KN.2023_U07 [3/5]
potrafi w stopniu ogólnym dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [17]
KN.2023_U06 [3/5] KN.2023_U07 [3/5] KN.2023_U08 [3/5] KN.2023_U09 [3/5]
jest gotów w zakresie ogólnym do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [18]
KN.2023_KS01 [3/5] KN.2023_KS03 [3/5]
jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [19]
KN.2023_KS04 [3/5] KN.2023_KS05 [3/5]
jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej [20]
KN.2023_KS02 [3/5] KN.2023_KS06 [3/5]
jest gotów do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [21]
KN.2023_KS02 [3/5] KN.2023_KS06 [3/5] KN.2023_KS07 [3/5]
jest gotów w stopniu ogólnym do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia [22]
KN.2023_KS01 [3/5] KN.2023_KS02 [3/5] KN.2023_KS03 [3/5]
jest gotów w stopniu ogólnym do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu [23]
KN.2023_KS01 [3/5] KN.2023_KS07 [3/5]
jest gotów w stopniu ogólnym do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [24]
KN.2023_KS04 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
laboratory classes [L] 30 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Screen presentation [c07] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
Project scheduling [e04] 
Observation [e06] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 22 23
lecture [W] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
course work 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 15 17 18 19 21 22 23 24
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)