Redakcja językowa i merytoryczna
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025
| Nazwa modułu: | Redakcja językowa i merytoryczna |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FP-E-S1-RJM |
| Kod programu: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest przygotowanie do językowego oraz merytorycznego opracowania tekstów reprezentujących różne style języka i gatunki wypowiedzi. Na zajęciach omawiane są metody opracowania redaktorskiego tekstu zgodnie z przyjętymi w polszczyźnie normami poprawnościowymi oraz z uwzględnieniem indywidualnego stylu autora, jak również źródła przydatne w pracy redaktora: słowniki językowe, dokumenty Rady Języka Polskiego, poradnictwo językowe (w tym poradnie internetowe) i in. Na przykładzie tekstów zróżnicowanych stylistycznie i językowo, pochodzących z różnych rodzajów piśmiennictwa, osoba uczestnicząca w zajęciach uczy się sposobów korygowania błędów, z uwzględnieniem woli autorskiej oraz wymagań właściwych dla danego gatunku wypowiedzi. Uwrażliwia się ją na: rzetelne cytowanie źródeł, zwięzłość i rzeczowość wypowiedzi, zachowanie konsekwencji logicznej i merytorycznej w obrębie tekstu. Refleksji poddaje się pytanie o granice ingerencji redaktora w język tekstu, ze szczególnym uwzględnieniem przypadku przekładu. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną edytorstwa i jego miejsce pośród innych nauk humanistycznych, a w szczególności literaturoznawstwa i językoznawstwa polskiego [01] |
K_W01 [4/5] |
zna terminologię z zakresu nauk humanistycznych przydatną w pracy redaktora, zwłaszcza z zakresu językoznawstwa oraz kultury języka polskiego; [02] |
K_W02 [4/5] |
zna zasady postępowania edytorskiego i etyki zawodowej oraz podstawowe pojęcia z zakresu prawa autorskiego, dotyczące relacji redaktor – autor [03] |
K_W10 [4/5] |
potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii właściwej dla edytorstwa oraz przedstawiać swoje opinie i stanowisko oraz dyskutować o nich [04] |
K_U01 [4/5] |
potrafi formułować oraz twórczo rozwiązywać złożone i nietypowe problemy, a także wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł i informacji z zakresu edytorstwa [05] |
K_U03 [4/5] |
potrafi dokonywać redakcji tekstów z uwzględnieniem społeczno-kulturowego zróżnicowania obiegów komunikacyjnych [06] |
K_U05 [4/5] |
rozumie i rozpowszechnia znaczenie wiedzy eksperckiej w procesie edycji tekstów w różnych obiegach komunikacyjnych [07] |
K_K01 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [C] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Praca z komputerem [d01] |
zaliczenie |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||