Regionalne zróżnicowanie polszczyzny
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025
| Nazwa modułu: | Regionalne zróżnicowanie polszczyzny |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FP-S1-RZP |
| Kod programu: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką historycznych i współczesnych relacji między odmianami regionalnymi polszczyzny a językiem ogólnym. Szczegółowe treści obejmują zagadnienia z zakresu geografii lingwistycznej, dialektologii opisowej, socjolingwistyki, historii i praktyki dialektologii polskiej. W trakcie zajęć student zapoznaje się z nagraniami i zapisami dawnych i współczesnych tekstów gwarowych, poznaje cechy językowe poszczególnych dialektów, uczy się je rozpoznawać w tekście oraz porównywać z innymi dialektami i polszczyzną ogólną. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna terminologię z zakresu dialektologii, socjolingwistyki i geografii lingwistycznej; rozumie różnicę pomiędzy językiem ogólnym i dialektem, zna podstawowe dialekty języka polskiego oraz ich cechy [01] |
K_W05 [4/5] |
zna kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia polskiej dialektologii w XX i XXI w. oraz instytucje krzewiące regionalne zróżnicowanie polszczyzny [02] |
K_W06 [4/5] |
potrafi na podstawie poznanej wiedzy analizować teksty gwarowe i rozpoznać przynależność tekstu gwarowego do odpowiedniego dialektu [03] |
K_U04 [3/5] |
potrafi we właściwy sposób dobrać metody i źródła w pracy dialektologa [04] |
K_U06 [3/5] |
potrafi dotrzeć do informacji i kompendiów (w tym: cyfrowych), które zapewnią mu dalsze samokształcenie [05] |
K_U08 [4/5] |
jest gotów do podjęcia merytorycznej dyskusji na temat statusu i charakterystyki odmian regionalnych polszczyzny w przeszłości i współcześnie [06] |
K_K02 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [C] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] Obserwacja [e06] |
zaliczenie |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||