Kultura języka polskiego
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025
| Nazwa modułu: | Kultura języka polskiego |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FP-S1-KJP |
| Kod programu: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z głównymi pojęciami i problemami z zakresu kultury języka (uzus, norma, innowacja językowa, błąd językowy, kryteria poprawności językowej, typologia błędów językowych, postawy Polaków wobec języka, typy postaw językowych itp.). Zajęcia obejmują dwa główne bloki tematyczne: pierwszy z nich ma charakter warsztatów ortograficzno-interpunkcyjnych, które dostosowane są do specyfiki prowadzonych na kierunku specjalności. Natomiast drugi blok tematów poświęcony jest m.in. zagadnieniom poprawności leksykalnej, fleksyjnej i składniowej. Ponadto podczas zajęć studentki oraz studenci poznają tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny, rozwiną umiejętności związane z rozpoznawaniem, korygowaniem, wartościowaniem błędów i usterek językowych oraz diagnozowaniem ich przyczyn, a także poszukiwaniem wiadomości dotyczących kodyfikacji współczesnej normy językowej (w słownikach, poradniach internetowych, poradnikach i innych opracowaniach). |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna podstawową terminologię z zakresu nauki o języku; posiada wiedzę o działach i poddziałach językoznawstwa ogólnego i stosowanego [01] |
K_W02 [4/5] |
potrafi wskazać ośrodki zajmujące się propagowaniem, podtrzymywaniem i rozwijaniem kultury języka polskiego; wie, gdzie szukać informacji na temat współczesnej normy językowej [02] |
K_W08 [3/5] |
potrafi wskazać błędy i usterki językowe w testach użytkowników polszczyzny oraz podjąć merytoryczną dyskusję na temat poprawności dowolnych form językowych [03] |
K_U04 [3/5] |
potrafi wyszukiwać, oceniać, selekcjonować i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych, a także wykorzystywać literaturę naukową podczas samodzielne pracy z tekstami użytkowymi lub innymi [04] |
K_U02 [3/5] |
przejawia szacunek dla warsztatu pracy polonisty, ma świadomość znaczenia języka w wytwarzaniu kultury jako dobra narodowego, lokalnego, środowiskowego, jest też propagatorem poprawnej polszczyzny w swoim środowisku społecznym i zawodowym [05] |
K_K02 [3/5] |
zna i rozumie rolę oraz kompetencje instytucji podtrzymujących rolę i znaczenie języka polskiego w obrębie współczesnej kultury [06] |
K_W09 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [C] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||