Historia książki, pisma i typografii
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025
| Nazwa modułu: | Historia książki, pisma i typografii |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FP-E-S1-HK |
| Kod programu: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Osoby uczestniczące w kursie zdobywają podstawową wiedzę z zakresu historii książki, pisma i typografii. Zaznajamiają się z ewolucją form i instytucji z nimi związanych. Poznają kształtowanie się pisma, książki rękopiśmiennej, ksylograficznej, inkunabułów i starych druków oraz dzieje powstania ośrodków typograficznych wraz z ich charakterystyką. Zyskują rozeznanie w zakresie zagadnień składających się na literacką ramę wydawniczą. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna i rozumie związki literaturoznawstwa i bibliologii oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną [01] |
K_W01 [4/5] |
zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu historii książki, pisma i typografii [02] |
K_W02 [3/5] |
zdobywa wiedzę bibliologiczną w odniesieniu do najważniejszych zabytków piśmiennictwa polskiego [03] |
K_W05 [3/5] |
potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii właściwej dla bibliologii oraz brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne stanowiska oraz dyskutować o nich [04] |
K_U01 [4/5] |
potrafi merytorycznie argumentować i wyprowadzać wnioski badawcze z celowym wykorzystaniem literatury przedmiotu z zakresu historii książki, pisma i typografii [05] |
K_U02 [4/5] |
potrafi dokonywać pogłębionej oceny, krytycznej analizy i syntezy informacji [06] |
K_U04 [4/5] |
jest gotów do uznania znaczenia wiedzy bibliologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych właściwych dla historii książki, pisma i typografii [07] |
K_K01 [4/5] |
jest gotów do realizacji społecznych zobowiązań polonisty poprzez twórcze korzystanie z dziedzictwa kultury, literatury i języka polskiego [08] |
K_K06 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [C] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Obserwacja [e06] |
zaliczenie |
04 |
| wykład [W] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Pokaz/demonstracja [c06] |
egzamin |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||