Składnia praktyczna
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025
| Nazwa modułu: | Składnia praktyczna |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FP-E-S1-SP |
| Kod programu: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie osób uczestniczących z polską składnią w ujęciu praktycznym. Ważnym elementem przedmiotu jest nauczanie dostrzegania i korygowania błędów składniowych (szyk, rekcja). Słuchacze poznają źródła słownikowe przekazujące wiedzę na temat poprawnych konstrukcji. W ramach zajęć zaznajamiają się także z zasadami interpunkcji polskiej na tle budowy syntaktycznej tekstu. Ćwiczenia obejmą ponadto wykładniki spójności tekstu (koherencja, kohezja) oraz kształtowanie umiejętności operowania środkami składniowymi w celu precyzyjnego wyrażania różnych sensów wypowiedzi. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna podstawową terminologię z zakresu nauki o języku [01] |
K_W02 [4/5] |
potrafi wskazać usterki składniowe w tekście i zaproponować formę poprawną [02] |
K_U02 [3/5] |
potrafi korzystać ze źródeł naukowych i słownikowych przydatnych w pracy redaktora, edytora i korektora [03] |
K_U06 [4/5] |
świadomie planuje i realizuje samokształcenie dzięki poszerzeniu wiedzy i zakresu umiejętności zawodowych związanych ze specjalnością edytorstwo i redakcja tekstu [04] |
K_U08 [4/5] |
jest gotów uznawać znaczenie wiedzy eksperckiej w rozwiązywaniu problemów poznawczych właściwych dla językoznawstwa i polonistyki [05] |
K_K01 [4/5] |
jest gotowów do krzewienia kultury czytelniczej i propagowanie poprawnej polszczyzny [06] |
K_K05 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| laboratorium [L] | 30 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||