Teoria literatury
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025
| Nazwa modułu: | Teoria literatury |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FP-S1-TL |
| Kod programu: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Kurs teorii literatury stanowi kontynuację zajęć realizujących zagadnienia skupione wokół teorii dzieła literackiego (wprowadzenie do nauki o literaturze; poetyka opisowa; poetyka historyczna; praktyki interpretacyjne) i korzysta ze zdobytej wiedzy i kompetencji studentów. Głównym zadaniem modułu teoretycznoliterackiego jest prezentacja i uporządkowanie funkcjonujących w obrębie literaturoznawstwa kierunków badawczych, metodologii oraz szkół krytycznych wraz z wypracowaną przez nie terminologią. W ramach zajęć nauczyciel akademicki przedstawia i objaśnia rozwój historyczny najważniejszych szkół badawczych, ich powiązania z innymi dyscyplinami i dziedzinami nauki oraz sylwetki i osiągnięcia najważniejszych badaczek i badaczy. Dyskusjom odbywającym się w trakcie zajęć powinna towarzyszyć samodzielna staranna lektura tekstów zawartych w sylabusie. W trakcie dyskusji prowadzący zajęcia prezentuje i objaśnia metody badawcze wraz z charakterystyczną dla nich terminologią oraz przywołuje przykłady ich praktycznego zastosowania. Jednym z najistotniejszych zadań kursu teorii literatury jest umożliwienie studentom katowickiej polonistyki rozpatrywanie literatury polskiej jako części literatury i humanistyki światowej. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonujących w obrębie literaturoznawstwa kierunków badawczych, metodologii oraz szkół krytycznych [01] |
K_W02 [4/5] |
posiada uporządkowaną znajomość terminologii wypracowanej w ramach wybranych metodologii oraz szkół krytycznych [02] |
K_W04 [4/5] |
rozumie związki i zależności między różnymi metodologiami a szerokim kontekstem kulturowym i komunikacyjnym [03] |
K_W06 [4/5] |
jest gotów do krzewienia kultury czytelniczej z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie kursu [04] |
K_W05 [4/5] |
potrafi przygotować wystąpienia indywidualne (głos w dyskusji) lub grupowe (prezentacja) z wykorzystaniem terminologii i pozyskanej wiedzy [05] |
K_U07 [3/5] |
potrafi dokonywać pogłębionej oceny, krytycznej analizy stanowisk, szkół i metodologii właściwych teorii literatury [06] |
K_U04 [4/5] |
jest gotów do uznania znaczenia teoretycznoliterackiej wiedzy eksperckiej jako podstawowej kompetencji literaturoznawczej [07] |
K_K01 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [C] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
04 |
| wykład [W] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||