Tropologia
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025
| Nazwa modułu: | Tropologia |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FP-LI-S1-T |
| Kod programu: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Kurs, bazując na wiedzy z zakresu poetyki i retoryki, demonstruje, jak tropy funkcjonują poza zdefiniowaniem ich w obrębie modelu retorycznego, uczy odkrywania potencjału poznawczego analizy tropów w interpretacji, ich roli w ustalaniu modeli asocjacji umysłowych, typów wyobraźni, dyspozycji podmiotu, struktur świadomości itp. Kurs zwraca uwagę na związek tropów z życiem codziennym i technologią oraz na ich cywilizacyjne konteksty. Wprowadza w problematykę nowoczesnej figuratywności wolnej od reprezentacji, uwrażliwia na iluzoryczność form przedstawiania świata w sztuce. Osoby uczestniczące rozwijają wiedzę o narzędziach analizy i języku figuratywnym. W oparciu o analizę uczą się wyjaśniać teksty literackie. Zdobywają praktyczną umiejętność zastosowania poznanych kategorii z zakresu tropologii. Zaznajamiają się z podstawowymi zasadami interpretacji literaturoznawczej uwarunkowanej rozumieniem języka figuratywnego, uczą się poszukiwać kontekstów wyjaśniających i analizy tekstów źródłowych jako obciążonych figuratywnością. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
posiada szczegółową wiedzę z zakresu poetyki opisowej, poetyki historycznej oraz zagadnień teorii literatury [01] |
K_W03 [4/5] |
zna i rozumie specyfikę najważniejszych metod analizy i interpretacji tekstów literackich (poststrukturalizm) [02] |
K_W04 [4/5] |
potrafi przedstawić spójną interpretację tekstu literackiego według założeń wybranej metody (szkoły) literaturoznawczej [03] |
K_U01 [3/5] |
potrafi pod opieką nauczyciela akademickiego interpretować teksty krytycznoliterackie, literaturoznawcze [04] |
K_U02 [4/5] |
potrafi rozpoznać i opisać elementy historycznej konwencji, stylu lub prądu w analizowanym tekście literackim [05] |
K_U04 [3/5] |
potrafi przeprowadzić analizę poetyki oraz analizę stylistyczną tekstu literackiego na poziomie języka figuratywnego [06] |
K_U03 [4/5] |
potrafi przeprowadzić analizę współczesnego tekstu nieliterackiego na poziomie języka figuratywnego [07] |
K_U05 [3/5] |
jest gotów do uznania znaczenia języka i tradycji literackiej w wytwarzaniu kultury jako dobra narodowego, lokalnego, środowiskowego [08] |
K_K01 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [C] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
03 |
| wykład [W] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] |
zaliczenie |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||