Wprowadzenie do kultury polskiej
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025
| Nazwa modułu: | Wprowadzenie do kultury polskiej |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FP-S1-WKP |
| Kod programu: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest poprzez przypomnienie i uporządkowanie (chronologiczne oraz problemowe) postrzeganych w długiej perspektywie, najważniejszych dla poszczególnych okresów faktów, zjawisk oraz procesów zachodzących w polskiej kulturze i zbudowanie w ten sposób fundamentu kulturowego dla dalszego studiowania filologii polskiej. Omówieniu podstawowych problemów będzie towarzyszyć lektura tekstów źródłowych w postaci swobodnie dobieranych przez prowadzących przykładów i obowiązkowa dla studentów lektura kilku fundamentalnych tekstów (zob. spis wspólny dla modułu). Problematyka zajęć obejmie: chrześcijański wymiar kultury (założenia, formy kultu, piśmiennictwo) i zróżnicowanie wyznaniowe; historyczną dynamikę oraz rolę zróżnicowania społecznego; wielokulturowość, obszary wykluczenia; geograficzne wymiary kultury (wewnątrz i na zewnątrz); zakres i modele szkolnictwa w perspektywie uczestnictwa w kulturze; podstawowe formy życia politycznego, obiegi informacji; fakty budujące narodową wyobraźnię i problem jej kreowania; elementy obyczajowości (trwanie, zapominanie). |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna wybrane fakty, procesy i zjawiska kształtujące kulturę polską w jej historycznym przebiegu [01] |
K_W03 [4/5] |
rozumie wpływ innych kultur na kulturę polską; rozumie związki i zależności między różnymi kulturami i kodami komunikacyjnym [02] |
K_W06 [3/5] |
rozumie wpływ przemian cywilizacyjnych i technologicznych na kulturę polską [03] |
K_W07 [4/5] |
rozumie rolę i historyczną zmienność instytucji propagujących, podtrzymujących i rozwijających działalność literacką i kulturalną [04] |
K_W08 [3/5] |
potrafi dokonywać pogłębionej oceny, krytycznej analizy i syntezy informacji na temat kultury polskiej w jej historycznych kontekstach [05] |
K_U07 [2/5] |
potrafi aktualizować stan swojej wiedzy oraz rozwijać umiejętności ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji cyfrowych [06] |
K_U09 [3/5] |
jest gotów do rozpoznania swojego usytuowania względem procesów rozwoju kultury europejskiej, polskiej i regionalnej [07] |
K_K04 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [C] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||