Literatura dla dzieci i młodzieży
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025
| Nazwa modułu: | Literatura dla dzieci i młodzieży |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FP-PN-S1-LITDIM |
| Kod programu: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł kształtuje kompetencje nauczyciela polonisty związane z odbiorem, analizą i interpretacją tekstów adresowanych do młodego odbiorcy oraz ich dydaktycznego opracowania na potrzeby edukacji szkolnej. Podczas zajęć studentki i studenci zdobywają wiedzę z zakresu teorii i historii literatury dla młodych czytelników, kanonu tekstów oraz współczesnych jej nurtów, uwzględniających konteksty kulturowe, społeczne i edukacyjne.
W ramach modułu omówione zostaną najważniejsze współczesne kierunki badań literaturoznawczych w obszarze literatury dziecięcej i młodzieżowej, w tym zagadnienia z zakresu poetyki dziecięcego odbioru, funkcji wychowawczej literatury, relacji tekst – ilustracja, a także reprezentacji dziecka i dzieciństwa.
Moduł uwzględnia również aspekt praktyczny: uczestniczki i uczestnicy poznają metodyczne strategie pracy z tekstem literackim w edukacji wczesnoszkolnej i w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, w tym sposoby planowania lekcji, formułowania celów dydaktycznych, dostosowywania treści do poziomu rozwojowego uczniów oraz włączania do edukacji kluczowych problemów współczesności. Szczególny nacisk położony zostanie na rozwijanie umiejętności inspirowania dzieci do czytania oraz na integrowanie pracy z tekstem literackim z innymi obszarami edukacji humanistycznej.
Celem przedmiotu jest wyposażenie przyszłych nauczycieli w wiedzę i narzędzia, które umożliwią im świadome i twórcze prowadzenie zajęć z zakresu literatury dziecięcej i młodzieżowej, uwzględniających zarówno kanon lektur szkolnych, jak i najnowsze propozycje literackie.
|
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
pogłębia wiedzę i rozumienie zagadnień z zakresu integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania języka polskiego – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału [01] |
KN.2023_W01 [3/5] |
pogłębia wiedzę i kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [02] |
KN.2023_W02 [3/5] |
rozbudowuje wiedzę i rozumienie w zakresie metodyki realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu język polski – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [03] |
KN.2023_W04 [3/5] |
pogłębia wiedzę na temat organizacji pracy w klasie szkolnej i grupach: rozumie potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla przedmiotu język polski: wycieczki, zajęcia terenowe, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową [04] |
KN.2023_W04 [3/5] |
rozszerza zakres wiedzy i rozumienia zagadnień związanych ze wstępną diagnozą grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście przedmiotu język polski oraz sposobów wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się języka polskiego; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności [05] |
KN.2023_W02 [3/5] |
pogłębia wiedzę w zakresie kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się przedmiotu język polski i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy [06] |
KN.2023_W08 [3/5] |
rozwija umiejętność analizowania rozkładu materiału dla przedmiotu język polski [07] |
KN.2023_U04 [3/5] |
rozwija umiejętność identyfikowania powiązania treści przedmiotu język polski z innymi treściami nauczania [08] |
KN.2023_U03 [3/5] |
rozwija umiejętność dostosowywania sposobu komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [09] |
KN.2023_U06 [3/5] |
doskonali umiejętność kreowania sytuacji dydaktycznych służących aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy [10] |
KN.2023_U01 [3/5] |
doskonali umiejętność dobierania metod pracy klasy oraz środków dydaktycznych, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujących uczniów i uwzględniających ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [11] |
KN.2023_U06 [3/5] |
rozwija umiejętność merytorycznego, profesjonalnego i rzetelnego oceniania pracy uczniów wykonywej w klasie i w domu [12] |
KN.2023_U06 [3/5] |
doskonali umiejętność konstruowania sprawdzianu służącemu ocenie danych umiejętności uczniów [13] |
KN.2023_U06 [3/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [14] |
KN.2023_KS04 [3/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej [15] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów [16] |
KN.2023_KS06 [3/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [17] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia [18] |
KN.2023_KS01 [3/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu [19] |
KN.2023_KS01 [3/5] |
jest gotów w stopniu pogłębionym do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [20] |
KN.2023_KS04 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| laboratorium [L] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Praktyka badawcza [e08] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||