Humanistyczna edukacja środowiskowa
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025
| Nazwa modułu: | Humanistyczna edukacja środowiskowa |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FP-PN-S1-HES |
| Kod programu: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Dzięki interdyscyplinarnemu podejściu do środowiskowej edukacji polonistycznej i wykorzystaniu narzędzi charakterystycznych dla nauk przyrodniczych studenci i studentki będą kształtować swoją świadomość ekologiczną i rozumieć złożone relacje między człowiekiem a środowiskiem naturalnym. W ramach modułu wprowadzone zostaną podstawowe informacje na temat zmiany klimatu wywołanej działalnością człowieka, a także najważniejsze koncepty teoretyczne: antropocen, kapitałocen, chtulucen, symbiocen oraz założenia humanistyki ekologicznej i podstawy etyki środowiskowej.
W ramach praktykowania środowiskowej analizy i interpretacji lektur szkolnych z wykorzystaniem narzędzi nowej humanistyki (posthumanizmu, animal studies, plant studies, aquapoetyki, ekokrytyki, ekolingwistyki) studentki i studenci będą rozwijać międzygatunkową empatię wobec nie-ludzkich aktorów (zwierzęcych, roślinnych, rzecznych bohaterów).
Uczestnicy zdobędą nie tylko podstawową wiedzę o współczesnych ideach, ale też umiejętność interpretacji tekstów kultury w perspektywie ekokrytycznej z wykorzystaniem nowych metod (w zakresie humanistyki terenowej, interdyscyplinarnej czy zaangażowanej). Zajęcia w ramach modułu będą zachęcały do aktywnego zaangażowania się w lokalne i globalne inicjatywy na rzecz ochrony środowiska, popularyzując zarówno indywidualne, jak i wspólnotowe rozwiązania.
|
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
posiada ogólne rozeznanie w zakresie znajomości i rozumienia integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej; w zakresie ogólnym zna zagadnienia związane z programem nauczania języka polskiego – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału [01] |
KN.2023_W01 [3/5] |
w zakresie ogólnym zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów drugiego etapu edukacyjnego i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [02] |
KN.2023_W02 [3/5] |
w wymiarze ogólnym zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania języka polskiego, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla przedmiotu język polski [03] |
KN.2023_W06 [3/5] |
w stopniu elementarnym zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu język polski – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [04] |
KN.2023_W04 [3/5] |
w zakresie ogólnym zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla przedmiotu język polski: wycieczki, zajęcia terenowe, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową [05] |
KN.2023_W04 [3/5] |
wykazuje znajomość i rozumienie kluczowych zasad organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie przedmiotu język polski; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów [06] |
K_K03 [2/5] |
w wymiarze ogólnym zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście przedmiotu język polski lub prowadzonych zajęć oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się języka polskiego; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności [07] |
KN.2023_W02 [3/5] |
w zakresie ogólnym zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela polonisty; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia polonistycznego oraz ich ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej [08] |
KN.2023_W04 [3/5] |
w wymiarze ogólnym zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się przedmiotu język polski i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy [09] |
KN.2023_W08 [3/5] |
w zakresie ogólnym potrafi przeanalizować rozkład materiału dla przedmiotu język polski [10] |
KN.2023_U04 [3/5] |
w wymiarze ogólnym potrafi identyfikować powiązania treści przedmiotu język polski z innymi treściami nauczania [11] |
KN.2023_U03 [3/5] |
w zakresie ogólnym potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [12] |
KN.2023_U06 [3/5] |
dysponuje elementarnymi umiejętnościami w zakresie kreowania sytuacji dydaktycznych służących aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy [13] |
KN.2023_U01 [3/5] |
dysponuje elementarnymi umiejętnościami w zakresie podejmowania skutecznej współpracy w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [14] |
KN.2023_U07 [3/5] |
w zakresie ogólnym potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [15] |
KN.2023_U06 [3/5] |
orientuje się z elementarnych zasadach merytorycznego, profesjonalnego i rzetelnego oceniania pracy uczniów wykonywanej w klasie i w domu [16] |
KN.2023_U06 [3/5] |
w zakresie ogólnym potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów [17] |
KN.2023_U06 [3/5] |
w zakresie ogólnym jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [18] |
KN.2023_KS01 [3/5] |
w zakresie ogólnym jest przygotowywany do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [19] |
KN.2023_KS04 [3/5] |
w zakresie ogólnym jest przygotowywany do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej [20] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
w zakresie ogólnym jest przygotowywany do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów [21] |
KN.2023_KS06 [3/5] |
w zakresie ogólnym jest przygotowywany do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [22] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
w zakresie ogólnym jest przygotowywany do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia [23] |
KN.2023_KS01 [3/5] |
w zakresie ogólnym jest przygotowywany do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu [24] |
KN.2023_KS01 [3/5] |
w zakresie ogólnym jest przygotowywany do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [25] |
KN.2023_KS04 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [C] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Praktyka badawcza [e08] Plener [e09] |
zaliczenie |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||