Literatura współczesna (po roku 1989)
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2.2025
| Nazwa modułu: | Literatura współczesna (po roku 1989) |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FP-S1-LW |
| Kod programu: | W1-S1FP19.2.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem kursu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zjawiskami literackimi, jakie zaistniały na przełomie XX i XXI w. (do końca pierwszej dekady w. XXI). Przedmiotem opisów, analiz i interpretacji zostają objęte najważniejsze książki poetyckie, tomy prozy, a także wybrane pozycje spoza beletrystyki (m.in. proza non-fiction) opublikowane w podanym okresie. Cykl wykładów obejmuje najważniejsze przemiany i tendencje literackie, rozpatrywane w stosownym uogólnieniu. W ramach ćwiczeń studenci czytają i analizują podaną literaturę (mniej więcej po 6 pozycji – poetyckich i powieściowych). Praca z podanymi tekstami artystycznymi będzie uzupełniona lekturą (wraz z omówieniem) wybranych i zarazem najbardziej wartościowych opracowań literaturoznawczych. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna najważniejsze zjawiska literackie z obszaru piśmiennictwa po r. 1989; zna, w ogólnych zarysach, osiągnięcia najbardziej cenionych poetów, prozaików oraz wybrane dzieła ich autorstwa [01] |
K_W04 [4/5] |
zna i rozumie procesy oraz tendencje rozwojowe, które zaszły w polu literackim po 1989 r. [02] |
K_W04 [3/5] |
potrafi przedstawić węzłowe problemy literatury współczesnej wespół z pozaliterackimi kontekstami [03] |
K_U05 [3/5] |
potrafi powiązać najważniejszych polskich autorów końca XX w. i początku kolejnego stulecia z nurtami literackimi, wiodącymi poetykami, kluczowymi problemami epoki [04] |
K_U02 [3/5] |
jest gotów do krytycznej analizy zjawisk literackich, w tym ram ideologicznych i instytucjonalnych, w których te zjawiska się pojawiają [05] |
K_K02 [4/5] |
jest gotów do dalszych, samodzielnych praktyk lekturowych, aktywnego uczestnictwa w bieżącym życiu literackim [06] |
K_K05 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [C] | 30 |
Odczyt [a04] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
03 |
| wykład [W] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] |
egzamin |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| semestr zimowy 2025/2026 | Literatura współczesna (po roku 1989) [W1-FP-S1-LW] | polski |