Etyka i wrażliwość na wartości kulturowe w działalności bibliotecznej oraz informacyjnej (moduł obowiązkowy dyplomowy) Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S2BN19.2.2025

Nazwa modułu: Etyka i wrażliwość na wartości kulturowe w działalności bibliotecznej oraz informacyjnej (moduł obowiązkowy dyplomowy)
Kod modułu: W1-BN-S2-ETWWKDBI01
Kod programu: W1-S2BN19.2.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu studenci poznają podstawową terminologię z zakresu etyki, deontologii i etosu pracy w środowisku biblioteczno-informacyjnym. Powinni mieć świadomość istnienia i stosowania kodeksów etyki zawodowej pracowników bibliotek i informacji w sytuacji chaosu aksjologicznego. Integralną częścią modułu jest refleksja nad różnorodnością kulturową i jej wpływem na funkcjonowanie bibliotek i instytucji informacyjnych. Studenci poznają zagadnienia związane z wrażliwością kulturową, a także uczą się identyfikować sytuacje wymagające empatycznej i świadomej reakcji zawodowej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna terminologię z zakresu etyki i pracy zawodowej na stanowisku bibliotekarza i specjalisty informacji. Ma pogłębioną wiedzę o normach etycznych regulujących funkcjonowanie wybranych instytucji kultury. Zna ewolucję poglądów etycznych w środowisku zawodowym na przestrzeni dziejów. [ETWWKDBI01_01]
K_W06 [5/5]
Student zna kodeksy etyki zawodowej pracowników bibliotek i informacji. Wie, jak zdiagnozować i ocenić prawidłowe i szkodliwe działania pracowników instytucji kultury, w tym bibliotek, oraz instytucji informacyjnych. Potrafi wskazać potencjalne konsekwencje nieetycznych zachowań dla reputacji instytucji, jakości usług oraz relacji z użytkownikami i społecznością. [ETWWKDBI01_02]
K_W07 [3/5]
Student wie jakie jest znaczenie wrażliwości kulturowej w pracy bibliotekarza i specjalisty informacji, zwłaszcza w kontekście zróżnicowanych potrzeb użytkowników. Zna problemy, które mogą wpływać na sposób świadczenia usług bibliotecznych i informacyjnych. Ma wiedzę na temat współczesnych wyzwań społecznych związanych z nierównym dostępem do wiedzy i zasobów informacyjnych. [ETWWKDBI01_03]
K_W08 [4/5]
Student umie dbać o prestiż zawodu oraz wizerunek bibliotekarza i pracownika informacji w społeczeństwie. Potrafi promować i utrwalać postawę etyczną w środowisku zawodowym (wobec przełożonych, współpracowników, macierzystej instytucji i zawodu). [ETWWKDBI01_04]
K_U08 [4/5]
Student jest w stanie zidentyfikować współczesne problemy moralne zawodu bibliotekarza i pracownika informacji oraz ich odpowiedzialność w społeczeństwie. Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etycznych w pracy zawodowej na wszystkich etapach kariery. Czuje się odpowiedzialny za własny rozwój zawodowy i ma potrzebę ciągłego dokształcania. [ETWWKDBI01_05]
K_K06 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [ETWWKDBI01_fs_1] 30 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
egzamin ETWWKDBI01_01 ETWWKDBI01_02 ETWWKDBI01_03 ETWWKDBI01_04 ETWWKDBI01_05
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)