Warsztaty redagowania tekstu naukowego (moduł obowiązkowy dyplomowy)
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S2BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Warsztaty redagowania tekstu naukowego (moduł obowiązkowy dyplomowy) |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-S2-WRTN01 |
Kod programu: | W1-S2BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu studenci poznają zasady samodzielnej pracy naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem praktyki redagowania tekstów akademickich w obszarze nauk o kulturze i religii oraz nauk o komunikacji społecznej i mediach. Zdobędą wiedzę na temat prawidłowej konstrukcji tekstu naukowego oraz opanują zasady gromadzenia, opracowania i interpretacji źródeł informacji. Rozwiną umiejętności redakcyjne, ucząc się budowania kluczowych elementów tekstu naukowego. Szczególny nacisk położony jest na cechy stylu naukowego, poprawność, rozpoznawanie i unikanie błędów, a także estetykę i strukturę pracy. Zajęcia obejmują również zastosowanie narzędzi cyfrowych, takich jak internetowe korektory językowe czy systemy wspomagane sztuczną inteligencją, w procesie redakcji tekstu. Studenci uczą się planować proces pisarski oraz prezentować efekty własnej pracy naukowej w zgodzie z obowiązującymi standardami akademickimi. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student orientuje się we współczesnych problemach nauk humanistycznych, w tym nauk o kulturze i religii, i społecznych, w tym nauk o komunikacji społecznej i mediach, zna aktualny stan dyskursu naukowego, zwłaszcza związanego z obszarem badań nad książką i informacją. Wie jak identyfikować problemy badawcze. Zna zasady budowania własnego warsztatu naukowego zgodnie z obowiązującymi zapisami etyki pracy naukowej. [WRTN01_01] |
K_W02 [4/5] |
Student potrafi komponować pisemne wypowiedzi o charakterze naukowym, nadając im przejrzystą strukturę oraz stosując odpowiednie metody i narzędzia badawcze. Umie także prawidłowo udokumentować przebieg analizy naukowej, dbając o spójność, precyzję oraz zgodność z konwencjami akademickimi. [WRTN01_02] |
K_U06 [5/5] |
Student potrafi efektywnie wyszukiwać dane i informacje z wiarygodnych źródeł naukowych (zarówno tradycyjnych, jak i cyfrowych), niezbędne do konstruowania komunikatów naukowych dotyczących w szczególności obszaru wiedzy o książce i informacji. Wykazuje umiejętność selekcji i oceny jakości pozyskanych materiałów, ich przetwarzania zgodnie z zasadami metodologicznymi oraz włączania do własnych prac pisemnych w sposób zgodny z normami akademickimi. [WRTN01_03] |
K_U01 [5/5] |
Student potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią w komunikatach naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pojęciowej badań nad książką i informacją. Wykazuje dbałość o poprawność językową i formalną tworzonych wypowiedzi pisemnych oraz zgodność z akademickimi normami redakcyjnymi. [WRTN01_04] |
K_U02 [4/5] |
Mając świadomość konieczności stałego pogłębiania i aktualizowania swoich umiejętności i wiedzy, zwłaszcza tej z obszaru badań nad książką i informacją, potrafi zdobywać, interpretować i kreować różnego typu komunikaty zgodnie z zasadami etycznymi. [WRTN01_05] |
K_K01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
warsztat [WRTN01_fs_1] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Praca z komputerem [d01] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
WRTN01_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |