Warsztaty bibliometryczne
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Warsztaty bibliometryczne |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-S1-BI05 |
Kod programu: | W1-S1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu osoby studiujące zapoznają się z podstawami badań informetrycznych (przede wszystkim biblio- i naukometrycznych), poznają terminologię, ich potencjał poznawczy, możliwości praktycznych zastosowań i ograniczenia wynikające z ich specyfiki. Zdobywają wiedzę na temat źródeł informacji i narzędzi wykorzystywanych w badaniach informetrycznych, w tym poznają indeksy cytowań. Uczą się samodzielnie przeprowadzać proste analizy bibliometryczne. Poznają specyfikę pracy w pracowniach/działach bibliometrycznych bibliotek szkół wyższych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma wiedzę z zakresu ilościowych metod badania informacji, rozumie terminy, potencjał poznawczy informetrii i możliwości praktycznych zastosowań. Rozumie funkcje intertekstualnych powiązań w obszarze piśmiennictwa naukowego, których wyrazem są cytowania. Zna specyfikę i zastosowanie indeksów cytowań oraz najważniejsze serwisy bibliograficzne tego typu. Jest świadomy wpływu rozwoju technologii informacyjnych na formy i metody ilościowych badań informacji. [BI05_1] |
K_W05 [5/5] |
Student zna kierunki rozwoju informetrii w aspekcie historycznym i współczesnym. [BI05_2] |
K_W03 [2/5] |
Student orientuje się w zakresie źródeł informacji oraz technik i narzędzi wykorzystywanych w analizach biblio-/naukometrycznych. Umie je wykorzystać w projektowaniu badań biblio-/naukometrycznych. Potrafi strukturyzować i analizować dane i informacje oraz prezentować wyniki tych analiz. Potrafi zaplanować, przygotować i przeprowadzić proste badanie biblio- i naukometryczne. [BI05_3] |
K_U03 [5/5] |
Student jest uwrażliwiony na etyczne aspekty związane z koniecznością poszanowania praw własności intelektualnej. Jest świadomy roli i znaczenia bibliometrii w ocenie parametrycznej jednostek naukowych i naukowców. Rozumie i akceptuje wynikające z tego normy etyczne. [BI05_4] |
K_K05 [5/5] |
Student poznaje pracę działów (pracowni) bibliometrycznych bibliotek szkół wyższych. Wykazuje motywację do nawiązywania kontaktów społecznych w celu uzupełnienia wiedzy, wymiany doświadczeń i organizacji wspólnych działań na rzecz środowiska społecznego. [BI05_5] |
K_K03 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
warsztat [BI05_fs_1] | 30 |
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Projektowanie [e04] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
BI05_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |