Seminarium dyplomowe 1 Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: Seminarium dyplomowe 1
Kod modułu: W1-BN-S1-SD05
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Seminarium licencjackie ma na celu podjęcie się przez studiujących zadania badawczego, którego efekty ocenione zostaną po roku. Pierwszy semestr ma na celu dokonanie wyboru tematu, który ma być zgodny z zakresem problematyki dyscypliny nauko o kulturze ze szczególnym uwzględnieniem badań nad książką i informacją bądź jej interdyscyplinarnych powiązań. W trakcie pierwszego semestru należy wstępnie ustalić zespół zagadnień szczegółowych, które należą do indywidualnie wybranego zadania i staną się podstawą planu pracy, korygowanego w miarę pozyskiwania źródeł informacji oraz ich znajomości. Student w trakcie pierwszego semestru zobowiązany jest utworzyć uporządkowaną zgodnie z zasadami bibliografii załącznikową listę źródeł, w podziale według typów dokumentów. Ma też sformułować szkic wstępu, z uwzględnieniem przewidywanych celów oraz metod postępowania badawczego.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Osoba studiująca ma zaawansowaną wiedzę z zakresu badań nad książką i informacją naukową i ich relacji z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych oraz społecznych, zwłaszcza z naukami o kulturze i religii oraz naukami o komunikacji społecznej i mediach. [SD05​_1]
K_W01 [5/5] K_W04 [5/5]
Osoba studiująca ma zaawansowaną wiedzę o metodologiach badań adekwatnych do zidentyfikowanych problemów naukowych z zakresu badań bibliologicznych, bibliotekoznawczych, informacji naukowej, z uwzględnieniem kontekstów kulturoznawczych i/lub rozwoju oraz historii komunikacji i mediów. [SD05​_2]
K_W02 [4/5] K_W05 [4/5]
Osoba studiująca potrafi samodzielnie identyfikować problemy badawcze, formułować pytania badawcze oraz, wykorzystując źródła drukowane i elektroniczne, zaprojektować plan pracy/projektu licencjackiego realizujący zadania szczegółowe. [SD05​_3]
K_U08 [5/5]
Osoba studiująca potrafi argumentować merytorycznie postawione hipotezy, przyjęte tezy z odwoływaniem się do wybranych teorii, kierunków, stanowisk właściwych zadaniom badawczym w ramach pracy/projektu licencjackiego. [SD05​_4]
K_U04 [4/5] K_U05 [4/5]
Osoba studiująca wykazuje gotowość zastosowania wiedzy nabytej w trakcie przygotowywania pracy/projektu licencjackiego do rozwiązywania problemów w przyszłej pracy zawodowej. [SD05​_5]
K_K01 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
seminarium [SD05_fs_1] 15 Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie SD05​_1 SD05​_2 SD05​_3 SD05​_4 SD05​_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)